fredag 1 juni 2007

Rödblommig hästkastanj (tror jag)

Alltid lär man sig något nytt. Jag gick förbi det här trädet med vackra röda blommor i eftermiddags. Trodde först att det var en odlad hagtornsvariant - det finns ju sådana med röda små blommor som man ser här och där just nu. Men vid närmare betraktande såg det snarare ut som kastanjeblommor. Väl hemma konsulterade jag en bok om träd i Nordeuropa, och se: det finns en kastanjehybrid med röda blommor. Så var det problemet löst och lite ny kunskap införskaffad!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Vart stod detta träd nånstans. Bor i Stockholm jag.

Släng gärna iväg ett mail.

123sanna@live.se

Björn Nilsson sa...

Oj, det skall man komma ihåg efter två år!! Nå, jag tror att trädet befann sig (och finns förhoppningsvis kvar) i den del av Rålambshovsparken som är alldeles väster om Västerbron. Man kanske kan ana Drottningholmsvägen i bakgrunden, området mellan Thorildsplans tunnelbana och Lindhagensplan. ... Om jag minns rätt!