fredag 29 juni 2007

Tranströmer populär

Jag hade knappast räknat med någon flod av besökare till min "sido-blogg" med noteringar om böcker jag tycker är intressanta av någon anledning. Men det finns lite statistik för sidan som visar: 1. det är verkligen ingen flod av besökare men 2. de som tagit sig dit har sökt på Tomas Tranströmer. Hans popularitet håller i sig tydligen.

Idag lade jag in en föga poetisk post om ett dramatiskt historiskt skede, nämligen morden på "stikkerer" (angivare) under Andra världskriget i Danmark. Nu var ju Danmarks insats under kriget inte mycket att hänga i julgran jämfört med vad som hände på andra håll - sanningen att säga var antalet motståndsmän inte särskilt stort förrän tyskarna kapitulerade - men den danska dramatiken inträffade ju i Danmark, och det är ett grannlands historia som är värt att veta mer om. Och man kan fundera på om svenskarna skött sig bättre i motsvarande situation. Jag tror nog det, vi hade nog åtminstone varit lika bra som norrmännen.

Inga kommentarer: