lördag 28 juli 2007

Stora båtar på Stockholms ström

Stockholms ström ...

Här är båtar seglats eller rotts sedan urminnes tider. Stockholm är fortfarande mycket av en hamnstad, även om avindustrialisering och yuppiefierad ockupation av vissa området sopat bort mycket av den äkta hamnprägeln. Jag har skrivit lite om det vid några tidigare tillfällen, bland annat här och här .

Jag har sett foton från 1800-talet när Strömmen var full av stora segelfartyg. I morse kunde man få tillbaka åtminstone litegrann av den känslan längs Stadsgården och Skeppsbron där jag och många andra människor tittade på alla stora fina fartyg. "En skog av master" kunde man säga. Ankaret här bredvid tillhör Sörlandet från Norge. Där fanns också norske Christian Radich som jag minns från en fantastisk 50-talsfilm, "Windjammer". Jättestor bild, cinemaskop, jag såg den på Vinterpalatset vid Norra Bantorget. Eller ännu större fartyg, som ryssarnas Sedov och Krusenstern. Problemet med att fotografera de där bjässarna är ungefär samma som om man försöker plåta ett berg: antingen tar man en bild på nära håll och får bara med några detaljer, eller också tar man bilden på håll och då ser allt bara smått och gyttrigt ut.

Los mexicanos var igång när jag kom. Fullt med folk i riggen, och sjöng gjorde de också. Full show! Som tur var var vädret bra. Det hade väl inte varit lika kul, ens för en härdad gammal beckbyxa, att stå däruppe om det hade regnat lika mycket som på fredagskvällen. Cuauhtémoc heter deras fartyg ... inget ställe för en som har utvecklat sinne för svindel! Annars hette aztekernas siste härskare just Cuauhtémoc (dödad av spanjorerna 1526).


Inga kommentarer: