onsdag 8 augusti 2007

När tiden tog slut



Ja, här kan ingen längre säga vad klockan är slagen! Sett så här skulle man kunna tro att det är ett sagoslott som ligger inbäddat i grönskan, men så är det inte. Bilden tog jag någon gång i mitten eller slutet av 1970-talet, ståendes å den lilla gatstump som heter Eolsgatan. (Det måste väl vara en av Söders mest minst kända gator?)

Tornet tillhörde en verkligen liten slottsliknande byggnad som en gång inhyste Münchenbryggeriets stallar. Här hade bryggeriet sina hästar som drog ut vagnar med öl åt Stockholms törstiga befolkning. Men det var länge sedan. Stallarna revs, och i stället kom en annan nyttig inrättning: Skinnarvikens servicehus. Då var stallarna i förfall. Sista tiden var det en motorcykelklubb, Sofia hogs, som höll till där har jag för mig. Det var ett jäkla liv när de dånade förbi hela gänget.

Det var nära att själva bryggeriet också revs, men av någon för mig okänd anläggning klarade sig den pampiga byggnaden. Jag lär få anledning att återkomma med mer fotografiska bevis för bebyggelsen här i knutarna.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag bor i det enda huset på Eolsgatan, och har blivit expert på att beskriva vägen för taxichaufförer och kompisar. Du har rätt i att ingen vet var den ligger.

Björn Nilsson sa...

Hej Per,
kul att någon hittat den här gamla bloggposten. Du bor alltså i ett hus från 1917 eller så. Om jag rår på latmasken kanske jag kan hitta några fler bilder från de fina stallbyggnaderna som fick ge plats för servicehuset.

Taxichaffisarna visste knappt var Heleneborgsgatan låg heller på den tiden när jag ibland måste ta en droska, så då är det knappast underligt att vetskapen om Eolsgatan var ännu mindre! Fast nu är vi ju i alla fall minst två som vet dess belägenhet i geografin. Samt några till som bor i huset förstås!

Anonym sa...

Hej Björn,
Huset på Eolsgatan började byggas 1912 och stod klart 1913. Vi håller nu på att uppdatera historien då det är 100-årsjubileum i år så frågan är om Du kan ha någon bild på huset?

mvh / thomas.mohlkert@swipnet.se