söndag 11 november 2007

Bra svensk form?


En liten fortsättning till inlägget om Arkitekturmuseet och Arkivens dag från igår. Bland det som man kunde titta på var även några böcker med formgivning, som den man ser på bilden ovan. Avancerat smide som säkert går för dyra pengar numera. Jag undrade över den där kannan - är den bra eller dålig att hälla ur? Ur en synvinkel ser den väldigt stabil ut, med pipen lågt placerad och dessutom rätt så bred nedtill. Dessutom kanske det är lättare att få ut "sista skvätten" med en pip som börjar långt ner på kannan. Å andra sidan ser den lite jobbig ut att manövrera.



De här två har jag fotograferat hemma. "I privat ägo" som det brukar heta. Kanske inga märkvärdiga plastfat för uppläggning av matvaror, men jag tycker form och dekoration känns trevliga. De klassas väl som för barn, så jag använder dem gärna. - Jag skulle tro att fat av den här sorten går för rätt bra priser på de s.k. antik- och samlarmässorna som drar riket runt och säljer ut dödsbon och liknande. Men jag säljer inte!

Inga kommentarer: