söndag 6 januari 2008

Abstrakt konst?


Det finns konst som föreställer och konst som inte föreställer - i alla fall är det många som föreställer sig saken så. Men ta en titt på konstverket ovan: en samling olikfärgade ytor, röda, grå, svarta, vita. Ibland ganska rena färgfält, ibland kraftigt tillrörda. Vad har konstnären tänkt på, eller har det inte varit några tankar alls utan bara ett spontant färgkladdande?

Det här är grunden till ett hus på Skeppsholmen i Stockholm, en kvarleva från tiden när Sveriges marina högkvarter låg här. Jag tog bilden i förmiddags efter att ha gått förbi det där stället många gånger utan att fundera över dess egenart.

En mur uppfattas väl inte så ofta som ett konstverk, men jag tycker att färgupplevelsen här ändå är konstnärlig. Tänk om någon av de konstnärer som nu utbildas i huset som muren tillhör skulle gå ut och göra en exakt avbildning av det här avsnittet. Vad skulle folk säga då? Kanske: "Äsch, det där är bara något abstrakt kladdande, tacka vet jag konst som föreställer något!"

2 kommentarer:

Gabrielle sa...

Vet du om att Leonardo da Vinci talade om att man kunde titta på en gammal mur för att få fart på sin fantasi? Har det bara på engelska: "You [artists] should look at certain walls stained with damp, or at stones of uneven color. If you have to invent some backgrounds you will be able to see in these the likeness of divine landscapes, adorned with mountains, ruins, rocks, woods, great plains, hills and valleys in great variety; and expressions of faces and clothes and an infinity of things which you will be able to reduce to their complete and proper forms. In such walls the same thing happens as in the sound of bells, in whose stroke you may find every named word which you can imagine." Kom att tänka på det när jag såg din bild.
Om du går på Skeppsholmen, har du då förresten lagt märkte till de där tigerspåren som jag skrivit om i min blogg?

Björn Nilsson sa...

Hej,
tack för kommentaren. Man ser mycket om man går och tittar på stenar. Det där Leonardocitatet var nytt för mig och det har poetiska kvaliteter. Stenarna som "gudomliga landskap".

Jag tog en titt på din blogg, men nej, några tigersvansar har vad jag minns inte setts där av mig. Jag kanske gick förbi men tänkte på något annat?