tisdag 8 januari 2008

Var och en sin egen arkitekt

Via bloggen Approximation fick jag tips om Google SketchUp. Det är programmet som kan göra dig till din egen lille arkitekt och samhällsplanerare. Det finns ett par versioner av programmet, en kostar pengar och en kan man få ladda hem gratis. Jag har tagit hem gratisversionen och lekt lite. Så här långt har jag kommit utan att använda så mycket av hjälpfunktionerna. Det innebär att det händer "konstiga" saker, linjer och ytor flyger iväg på oväntade sätt ibland, men resultatet kan bli kul i alla fall.

Här nedan är kreationen "Här skulle jag nog inte vilja bo" sett från olika håll. När jag läst instruktioner och tittat på instuktionsfilmerna blir det nog riktigt bra!



Klicka på bilderna för att komma närmre. - Är det här bara en leksak? Delvis, men det finns verkligt intressanta aspekter i och med att man kan ta in bilder från Google Earth här och bygga vidare på. Det betyder att inte bara planerare i offentlig eller privat tjänst kan göra förslag till hur exempelvis ett bostadsområde kan se ut - nu kan hemmapularna vara med också och rita in anläggningar i satellitfoton av den verkliga miljön. Eller bara skissa på sitt eget drömhus.

Det är en tankeväckande demokratisk sida av saken. Jag antar att en som lär sig det här programmet någorlunda skulle kunna vara med och rita upp den nya Slussen i Stockholm, en ny stad på Bromma flygfält ... eller varför inte rita upp en plan för hur tiotusen nya hyresrätter kan anläggas i Djursholm och Lidingö när man plockar bort några villor som ligger i vägen? Eller kanske planera en satellitstad till Stockholm-Uppsala och lägga den i någon avfolkningsbygd i Bergslagen?

Här nedan har jag gjort ett ganska enkelt hyss genom att ta en Googlebild med Årstafältet i centrum och ett par stora hus inlagda i dess utkanter. Rejält höga rackare dessutom vilket kan glädja de som vill ha sådana i Stockholm. Eftersom man i programmet kan beställa fram skugga vid olika tidpunkter har jag lagt in skuggan de här kåkarna skulle kasta klockan tolv. - Jag tror det här experimentet räcker för att jag vill återgå till min gamla tanke att man kunde bygga en räcka ganska låga kåkar där den gula huskroppen står.

Inga kommentarer: