fredag 12 september 2008

Tidsåtgång för att skriva rapporter med Word och annat PC-gnäll


Jag fiskade upp den här kanske inte helt vetenskapligt utformade grafen på nätet igår. Den säger dock en sanning: det är inte alltid som man är så jäkla produktiv vid datorn. Man blir tvungen att fiffla med en massa saker som inte har så mycket att göra med det man vill göra, utan som kanske snarare får räknas till kategorin "nu skriver jag det här men varför ändrar datordj-n det till något annat?". Och så får man försöka räkna ut varför automatändringar eller -formatteringar görs, och var man kan hitta stället där man kan säga åt datorn att låta bli med det där.

En gång i tiden fanns det små svaga persondatorer som inte orkade göra så mycket, och till dem program som inte heller kunde göra så mycket men som var krångliga att lära sig och att använda. Nu har vi ännu mindre men kämpastarka persondatorer. De kan laddas med enorma program som kan göra nästan vad som helst. Problemet blir nu snarare att hitta den där smarta funktionen som skulle kunna lösa problemet man har just nu. Då kommer den här frågan? - Skall jag ägna en massa tid åt att läsa konstiga hjälpsidor för att försöka hitta svaret på hur man gör, eller skall jag försöka gå runt problemet genom att använda de kunskaper jag redan har om programmet och göra något som inte är smart och snyggt men åtminstone fungerar och är läsbart? Ibland kan den senare lösningen vara mest effektiv ur tidssynpunkt, särskilt om det handlar om ett problem som inte dyker upp så ofta. - Färdiggnällt!

Inga kommentarer: