torsdag 27 november 2008

Slabba? Slafsa?

Jag har funderat en del på hur äldre arbetare och arbeterskor egentligen uppfattar Mona Sahlin. Nu tänkar jag på människor som idag är nära eller över pensionsåldern och där det stora stödet för socialdemokratin fanns tidigare. De var unga under rekordåren, röstade socialdemokratiskt och tyckte väl att ledarna i parti och fack verkade rätt schyssta. Men idag?

Aftonlövet skriver om en "hemlig" undersökning som påstås visa att män över sextiofem inte tycker att Mona är så bra. Och allmänt går det bakåt för SAP.

Förslag: låt oss tänka oss tillbaka till den tid när de här missnöjda var unga och mitt i livet, hur skulle man på den tiden ha karakteriserat en person som Mona Sahlin? Jag undrar om inte många hade avfärdat henne som en slabba eller slafsa med hänvisning till hennes levnadsstil och uppträdande i stort. Hade en sådan person släppts upp på ens halvhöga positioner i Erlanders administration? - Jag tvivlar. Hon stämmer knappast på definitionen av "den skötsamme arbetaren".

Dessutom tycker jag det är djävligt dumt av V att försöka bedriva någon sorts förhandlingar med slabb- och slafsledningen för SAP.

Socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog tror att partiets nedgång främst kan förklaras av den ekonomiska krisen, men också av att s-v-mp inte lyckats forma ett regeringsalternativ.

– Under finansiell oro och ekonomisk kris i världen då är det två personer som framträtt; statsministern och finansministern. Och de har än så länge inte hittat på några ekonomiska äventyrligheter. Det belönas och vi som är i opposition kan inte agera, säger hon.

Ulvskog räknar med att det är en kortsiktig reaktion, någon slags reflex att i en kris stödja de som styr landet.

Men hon är även självkritisk.

– Vi har själva bidragit till att skapa en bild av att vi inte kan forma ett klart regeringsalternativ, under en finansiell kris. Det skapar säkert irritation hos väljarna.


Det här verkar ju korkat - en kris borde vara mums för oppositionen, man borde ha varit förberedd redan innan krisen bröt ut, man borde ha kommit med krav på skarpa åtgärder på ett tidigt stadium ... nu har det pladdrats om "budgettak". Vem har respekt för folk som håller på på det sättet? Oppositionen får faktiskt betalt, en jäkla massa partistöd, för att sköta sitt jobb men man slösar bara bort skattepengarna på trams. Har partierna ingen egen politik får de försöka sig på att sälja partiledarens personlighet. Men vem vill köpa en slabba?



8 kommentarer:

Carl Jacobson sa...

Inte för att jag personligen bryr nmig om vem som styr Sverige - jag har inga planer på att återvända - men om nu båda blocken ändå har samma politik, så måste jag ju säga att den där skinnskallen som är statsminister ändå skulle få min röst! Fast jag vet ju att det vore politiskt korrekt att välja "slabba" eftersom det ju ska vara en kvinna...

Björn Nilsson sa...

Du sätter fingret på en intressant punkt Calle. Det där med kvinnlig ledare är ju en variation på temat att när man inte har några stora skillnader i politiken får man satsa på andra reklamgrejor. Samtidigt tror jag nog att det finns några andra damer hos socialdemokraterna som skulle kunna göra ett bättre jobb och se prydligare ut, men de har nog fel åsikter i vissa frågor och är därmed utom fråga. De kan vara tveksamma vad det gäller EU och NATO exempelvis och då släpps de inte fram av högsta ledningen.

Skulle det vara val idag vet jag inte om jag skulle rösta ens.

Anonym sa...

"man borde ha varit förberedd redan innan krisen bröt ut"

Vilka var det som protesterade mot utförsäljningen av allmännyttan?

För att detta skulle kunna genomföras behövde folk ta lån, och just lån torde vara en viktig orsak till finanskrisen.

Det går inte att leva på lån i längden. När tilråckligt många gör det spricker det förr eller senare.

Björn Nilsson sa...

Jag menar att SAP med sina stora resurser och V med sin magrare kassa borde ha kunnat skapa en permanent bevakning av utvecklingen. Med andra ord ett gäng forskare och analytiker med olika inriktningar som kunnat peka ut problem och deras lösningar på ett tidigt stadium. Nu står man ju som fån och stammar när krisen väl brutit ut och det är lite väl sent. Varningar om att det inte stod rätt till i ekonomin har varit på gång i flera år, så aktuell kris bör sannerligen inte ha varit någon överraskning. Men Sahlin & co har låtet liberalerna skriva dagordningen, och då blir det på det här sättet.

Knapsu sa...

Höll på att skriva "har vi någon opposition?" Sanningen är väl att oppositionen är ganska så oduglig just nu.

Björn Nilsson sa...

Om det där skall föreställa opposition har Alliansen gott hopp inför nästa val. Det har jag trott ganska länge faktiskt.

Anonym sa...

Ja Mona Sahlin är ju rena vallokomotivet för ALLIANSEN!

Anonym sa...

Är helt övertygad om att Mona Sahlin är en ren katastrof för socialdemokraterna och att valet av henne kan bli det som gör att vi får en period till med det skräckkabinett vi har nu. Å andra sidan, skräckkabinett som skräckkabinett, vad spelar det för roll?
Varje gång sossarna har kommit tillbaka efter en period med en borgerlig regering har de bara fortsatt den borgerliga politik som den förra regeringen fört.