tisdag 2 december 2008

Ett par roliga (?) teckningar

Just det, här är ett par teckningar som jag knyckt från nätet de senaste dagarna, och jag minns inte ens vilka offren för mina stölder var. Jag undrar om inte särskilt den första talar till en av mina läsare på andra sidan jordklotet för övrigt.

En sak som jag funderat på är hur normal logik kan bryta samman när religiösa uppfattningar blir inblandade. Hur kan en skarpsinnig jurist exempelvis, som noggrannt undersöker varje dokument som läggs fram i en rättssak för att fastställa att det är äkta vara, samtidigt godta att en samling papper med oklart ursprung är "Guds ord"? Eftersom "Guds ord" borde vara viktigare än exempelvis ett testamente som arvingar bråkar om borde väl beviskraven vara högre i det första fallet än i det senare? Det verkar som om religiösa idéer kan orsaka någon sorts personlighetsklyvning. De stora religionerna är officiellt inte så förtjusta i att folk slår ihjäl varandra, men när till och med buddhister kan banka varandra till köttfärs inser man att det finns krypvägar överallt ... suck!




(I has ....? Trodde det hette I have, men det kanske är ett fall av [religiöst betingat?] barnspråk?)



Om man besväras av självständigt tänkande är tydligen Dogmaril räddningen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle också säga have och inte has.
Du har helt rätt i personlighetsklyningen kan vara stor bland religiösa människor. Just en tro är i princip omöjlig att bevisa eller motbevisa. Iofs kan deta också gälla ett dokument, men då går det oftasta att resonera sig fram till en tolkning.

Att resonera med en som tror låter sig inte göras, men ganska många av dom accepterar att man inte har samma tro.
www.susning.nu har ibland enkla förklaringar och så också när det gäller tro

H2

Anonym sa...

En annan aspekt på detta med Guds ord är ju hur de religiösa(speciellt de fundamentaliska i USA) tolkar guds ord så att de kan bomba och mörda andra människor hejvilt. På något sätt finner de också stöd i bibeln för att skjuta ihjäl någon för att denne befinner sig på ens mark. Eller att tortera sina medmänniskor.
Man kan väl säga att de läser bibeln som fan själv?

Björn Nilsson sa...

För några år sedan var det till och med folk som blev dödade när ett par buddhistiska grupper slogs om makten i ett koreanskt kloster. Den medförde en del ekonomiska fördelar, vad jag förstod. Med tanke på att fattigdom och icke-våld skall vara grundpelare i buddhismen verkar det ju märkligt!

Religionerna ligger utanför vetenskapen så fort de gör antaganden som inte kan kontrolleras. Påståendet "jag tror" bevisar inget annat än att någon säger sig tro något. Det är inte omöjligt att det finns någon sorts företeelse som kan ändra eller gå förbi naturlagar (vilket väl är ett grundkrav för att få heta "gud") men det återstår att bevisa. Och att en sådan "gud" skulle ha någon likhet med de jordiska religionernas gudar kan man ju tvivla på.

När religiös övertygelse gör att folk är snälla är det bra i alla fall. Men då gäller det alltså att de inte läser "fel" ställen i sina heliga skrifter!

Anonym sa...

Jag tror att det finns liv på andra ställen i universum. Men jag medger görna att jag inte säkert vet.
Inte heller lär jag slåss eller mörda för att försöka övertyga andra om att min tro är rätt. jag väntar och ser.

Jag tror att ett problem i vissa kristna kretsar (kanske andra religioner också) är att dom är övertygade om att dom verkligen försöker rädda oss andra som inte har deras tro. En slags missriktad välvilja
H2

Björn Nilsson sa...

Att försöka rädda folk som inte vill eller behöver bli räddade, eller låta räddningsoperationen spåra ur och bli något annat, är rätt vanliga fel. USA:s agerande utifrån en självbild som oegennyttig hjälpare är ett talande exempel.

Annat liv i universum? Troligt. Men tänk på att numera lever i ett multiversum med kanske oändligt många universa. Vill man bli galen kanske man skall fundera djupt över den frågan? Då hinner man inte slå ihjäl de otrogna som likt dumma åsnor hävdar att vi är ensamma i rymden! Främmande livsformer kanske till och med är här trots att vi inte upptäcker dem för vi förstår inte vad vi ser? Och de kollar runt och rapporterar hem att det inte verkar finnas något av intresse här, bara några kocko-gökar som är skvatt obegripliga och imbecilla! - Jag tycker det är rätt kul att tänka i de banorna.