söndag 28 december 2008

Mördande reklam - eller bara dålig smak?


Konsumtion är viktigt. Jag såg någonstans att östermalmshögern (ej att förväxla med stureplanscentern) meddelat att konsumtion är det som julen handlar om. (Undrar, finns det ingen kyrklig person där som kan meddela högerungdomarna att det faktiskt finns andra tolkningar ...?).

Även i USA är konsumtionen viktig. För några veckor sedan blev en butiksanställd krossad när bindgalna konsumenter slog sig in i varuhuset där han arbetade. Han gav sitt liv för en god sak då? I alla fall kommer väl Wal-Mart (den (ö)kända lågpriskedjan) att få punga ut med en slant till de efterlevande. Men det var nog inte på det sättet som mannen ifråga hade tänkt stödja sin familj.

Inget lärt men allt glömt? Det kan man undra, och det gjorde personen i USA som tog ovanstående bild alldeles nyss, för här gör någon handlare reklam för realisation och "doorbuster". Kan man översätta det med "dörrkrossare" kanske? Konsumenterna skall jagas upp till närmast galenskap och så slå ner dörrarna innan butiksfolket hunnit öppna dem. Och dörrkrossning handlade det ju om när Wal-Mart-mannen dödades. Eller skall vi säga "mördades"?

Kommer du ihåg den gamla låten: "Allting går att sälja med MÖRDANDE reklam ..."?

Inga kommentarer: