lördag 21 februari 2009

Bra reklam för Marx-kurs

Av en händelse råkade jag på Clartés hemsida för några dagar sedan få syn på en blänkare om en kurs vid Malmö högskola: Introduktion till marxistisk teori. En distanskurs dessutom, så man behöver inte befinna sig i Skåne för att deltaga.

"Intressant" tänkte jag "men hur många kommer att veta om att den här kursen finns?" Jag hade inte behövt oroa mig. Igår råkade jag höra bara någon minut av radioprat som jag förstod handlade om kursen och att någon inte gillade den. På morgonen har jag sett ett par blogginlägg om det elefantinhopp som Moderata ungdomsförbundet gjorde. Och därmed har denna kurs fått mer reklam än vad skolan någonsin kunnat hoppas på, och utan att det kostar något. Kan vi tro att anmälningarna står som spön i backen när det blir så dags att anmäla sig?

Ungmoderaterna får väl stå och se ut som dumma spån i backen. Men Malmö högskola kanske kan skänka dem en tacksamhetens tanke också?


... och så vill jag passa på att göra reklam för min specielle favorit, Friedrich Engels, som förmodligen var minst lika skärpt som doktor Marx!

Avslutningsvis: vad jag saknar är den politiska vänsterrörelse som på allvar knyter samman de grundläggande idéerna som Marx och Engels utvecklade med möjligheterna i dagens och den nära morgondagens samhälle (läs: datoriseringen). Nu blir vänstern i stället mer och mer inblandad i krisbekämpning, men en vänster med skygglappar som bara tittar på dagens kris tror jag gör ett misstag, för den riskerar att tappa bort de långsiktiga perspektiven som finns i arvet från Marx och Engels.

Till detta kanske en cyniker säger att "jamen de långsiktiga perspektiven bytte vänstern mot några riksdagsplatser för länge sedan, och nu är man så nedgångna att man inte kan komma tillbaka". Är det riktigt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

MUF lär ha hävdat att kursen borde inställas, eller förbjudas, eftersom Marx är ansvarig för massmord. Detta fick mig att omedelbart haka på, på en annan blogg och häda att:
Med detta argument anser jag att man omedelbart ska stoppa all kristendomsundervisning, eftersom Gud och Jesus är ansvariga för ett ansenligt antal massmord genom tiderna, från korstågen fram i våra dagar, och senast i Irak, där ju Bush krigade med Guds och Jesus hjälp, enligt honom själv. Gud var kanske med på ett hörn i Gaza också, även om Jesus inte var ansvarig den gången.

Björn Nilsson sa...

Jesus sade ju själv i någon evangelietext att folk skall puckla på varandra för hans skull - skumt uttalande, eller hur!

De stackars MUF-arna inser inte att vare sig de vänder sig till de egna konservativa eller liberala traditionerna så kommer de att stå till knäna (minst) i blod. Undrar om man skall anmäla sig till den där kursen ...?