söndag 22 februari 2009

Lite om bävrar

Får jag presentera - Castor fiber! Eller du kanske känner den lille gynnaren mer som bävern.

Bävern är både en intressant och en ibland besvärlig invånare i vår natur. Den blev utrotad här i Skandinavien en gång i tiden men återinplanterad. Uppenbarligen trivs den i vårt vattenrika land. Ibland trivs den lite väl bra och är lite väl energisk. Ett exempel jag hörde om för några år sedan var när bävrar underminerade järnvägens banvall någonstans i Östergötland.



Den här bilden tog jag i Alhagens naturreservat i Nynäshamn våren 2007. Här har de små gnagarna varit framme med sina stora otäcka tänder! Det är sådana här saker, i större skala och på fel ställen, som gör att en del inte riktigt gillar bävrar. Men på senare år har det ur PR-mässig synpunkt utdelats ett riktigt knivhugg i bäverns pälsförsedda rygg. Vi känner ju till den gällt mässande bäverkvinnan Maud och hennes mauderater. Härmed avslutas detta inlägg, och det avslutas med en bild som du kan klicka på för att komma till en avslöjande film om vad bäverligan har för sig!



Som sagt, klicka på bilden och kom till filmen. Undrar hur Kerstin fixade till det här, om hon satt med kameran dold i ett gömsle under de vidrigaste förhållanden och bara väntade och väntade på att de små djävl ... förlåt, små bävrarna skulle dyka upp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha, det där var en rolig film!!

Björn Nilsson sa...

Just det, och därför bidrar jag gärna till att sprida den till en större allmänhet. Egentligen borde den visas på storbildskärm utanför Rosenbad också, så att bävergänget därinne får se hur de verkligen ser ut!

Anonym sa...

Jodå, det var tidsödande. Jag fick utrusta mig med en massa tålamod. Djävlarna kom först fram faktskt. De tittade på moder Svea, suckade och tyckte att hon redan såg ganska skamfilad ut, så de bestämde sig för att inte skada henne mer. Men bara en stund senare kom bävrarna och då fick jag en chans att föreviga dem :-).

Björn Nilsson sa...

Uthållighet ger utdelning! Du borde ha en Oscar!