onsdag 4 februari 2009

Oldsmobile 1903 och nya katastrofer


Så här skall en riktig bil se ut för att bli godkänd av min kritiska blick! Inga andra bilar borde få skräpa ner synfältet på våra gator och vägar. Det är en Oldsmobile från 1903, man får förmoda att det är gediget hantverk och inget krafts som plockats samman av industrirobotar!

Och anledningen till att jag skriver detta är ett läsarbrev från andra sidan Atlantiska pölen, där en mina trogna läsare vill göra mig uppmärksam på en lista över tio USAmerikanska bilar som först fått pris men sedan misslyckats grovt när det gällde att lyckas på marknaden. Dishonorable Mention: The 10 Most Embarrassing Award Winners in Automotive History. Här är "hela listan".

På listan finns dock inte ett känt misslyckande inom bilindustrin med, nämligen Fords Edsel från 1950-talet. Anledningen till att jag, som är okunnig vad det gäller bilar, ändå känner till just Edsel är att den store nationalekonomen John Kenneth Galbraith skrev om saken i någon av sina böcker.

Man kan ju också jämföra listan över misslyckade bilar (höga ambitioner men ömkligt misslyckande) med vad som finns på den för mig betydligt mer lättförståeliga sajten Katastrofala omslag. Här är ett gott exempel på vad som finns inom den branschen, skivomslag med ambitioner (he he):


Inga kommentarer: