fredag 9 oktober 2009

Nietzsche, den kloke


Ich bin ja Atheist, Gott sei dank!

Sålunda talte Fritz Nietzsche:

Jag känner överhuvudtaget inte till ateismen som resultat, än mindre som händelse; hos mig är den en instinktiv självklarhet. Jag är alltför nyfiken, alltför frågvis, alltför övermodig för att nöja mig med ett knytnävssvar. Gud är ett knytnävssvar, en ofinkänslighet mot oss tänkare -, i grunden rentav blott ett knytnävens förbud mot oss: ni skall icke tänka!
Från Nietzsches Ecce homo, avsnittet betitlat "Varför är jag så klok".

2 kommentarer:

Knapsu sa...

Hmm.... Man kanske skulle ta och läsa lite Nietzsche, han verkar ju vara klok.

Björn Nilsson sa...

Å andra sidan, vissa dagar verkar han inte vara riktigt klok i skallen ... det kanske berodde av dagsformen. "Zarathustra" skulle jag nog avråda från. Har fått rapporter om att Nietzsches galenskap har fått en vetenskaplig förklaring (hjärntumör?) samt att han inte hade syfilis. Hoppas kunna återkomma om ämnet.