söndag 24 januari 2010

Katastrofen år 2013


Det som är här ovanför ser ut som en gubbe som tullar på en ganska bucklig pava. Dessutom står det en tupp på hans hatt, kanske i färd med att lägga av en blaffa? Men det är den gamle asaguden Heimdal, inte någon ölgubbe eller så.

Och vad är det med Heimdal då? Jo, jag tänkte på det här med katastrofer och framförhållning i bokutgivning. År 2012 är redan intecknat, där har ju fantasterna misstolkat eller övertolkat vad mayanerna eventuellt tänkte för länge sedan. 2011 är också upptaget. Det finns en kristen knäppgök som suttit och med bibeln som underlag kalkylerat att 2011 inträffar Jordens undergång. (Han försökte med samma kalkyler under nittiotalet men Jorden gick inte under, men nu kör han en ny omgång och är säker på sin sak!) Kan man tänka sig att 2013 är ledigt då?

Jag har ett förslag till något hugat bokförlag: ge mig ett redigt förskott så kan jag sätta mig ner och räkna ut Jordens undergång till 2013! Som underlag kan vi ta gammalt nordiskt material som omväxling. Gå igenom Poetiska Eddan och Snorres Edda så kommer vi säkert att hitta bevis på att Ragnarök kommer att inträffa då. Och Heimdal kan vara en lämplig symbol för hela projektet. Det är ju han som står vid Bifrost och skall tuta i Gjallarhornet som varning att Ondskans Makter kommer stormande! Och sedan blir det ett jätteslag där de Onda och Goda Makterna i stort sett slår ihjäl varandra och Jorden går under. Häftigt!



Så - snälla bokförlag, skicka mig en bra slant så skall jag sätta Projekt Heimdal på pränt och utlova en rejäl undergång till år 2013!

2 kommentarer:

Lena Källman sa...

Bra idé! I Voluspa får jorden dessutom en andra chans; "Upp ser jag komma för andra gången jord ur djupet med genfödd grönska. Forsar falla utför fjäll, där örnen flyger, fiskafängarn." Det låter ju lovande! (Det här hade jag glömt, slog upp min "Dikt och tanke" från gymnasietiden).

Björn Nilsson sa...

Medhåll värmer alltid! Nu väntar jag bara på att ett bokförlag kommer med ett fett kontrakt.

Härligt citat det där!