söndag 4 juli 2010

Några lästips




Egentligen skulle man säga: "Varna ungdomen för bloggosfären! Mitt bland alla smörja finns det intressanta, fascinerande och tankeväckande bloggar som kommer att ta alldeles för mycket av din dyrbara tid!" ... Så här tänkte jag tipsa om ett par intressanta oaser i öknen som jag mer eller mindre av en slump stött på de senaste dagarna.

Cartographies of the absolute
verkar ha fördelen av att inte bli uppdaterad så ofta, men å andra sidan ha tänkvärda inlägg. Det handlar om kartor, men kanske inte nödvändigtvis som de ser ut i vanliga kartböcker, och en del annat. För en karta är ju en bild av något, och så fort vi har en bild börjar frågorna samla sig: vad är det som avbildas, av vem, på order av vem, hur sker sållandet av detaljer som ofta är nödvändigt när man skapar en bild ... vad är det för bild som bildskaparen har i sin egen hjärna? - För övrigt skrev jag själv för några år sedan om en sajt där man kan hitta kartor som ser ut så här:



På en sajt som heter Counterfire är det meningen att en marxistisk engelsk arkeolog som heter Neil Faulkner skall skriva en världshistoria från våra apliknande föregångare och framåt i ett antal avsnitt. Hittills har fyra publicerats, och man hittar dem här. När publiceringen sker med en post per vecka hinner man med. I korta bloggposter blir det naturligtvis inte annat än breda penseldrag och expressfart genom historien. En kommentator påpekade dessutom att det verkar vara ganska europacentrerat (och jag skulle nog säga ibland englandscentrerat, men det är ju en engländare som skriver), men vi får se hur det utvecklar sig.

Inga kommentarer: