söndag 15 augusti 2010

Förskräckt apa


Ja, det är väl så här förskräckt man ser ut när civilisationen blickar en i vitögat (eller som jag själv, när jag för ett par dagar sedan lyckades sopa bort drygt tjoget av nyttiga och läsvärda kommentarer på den här bloggen). Svenskan berättar om en nyupptäckt (av den vite mannen då, antar jag) apart i Colombias djungler. Callicebus caquetensis har den kattstore lille gynnaren fått heta, eller mer populärt Caquetá-apan. Detta efter området i Colombia där man hittat den, markerat på kartan här.


Enligt artikeln är detta en art där man lever troget med sin partner livet ut och gärna sitter på en gren med hopslingrade svansar. Det låter sympatiskt, men typiskt nog hotas den lilla gruppen caquetás existens av skogsavverkning. Tidigare har det varit "oroligheter" i området, vilket jag antar innebär att det kontrollerats av FARC:s styrkor. Under de senare åren har gerillan förlorat mark, och det innebär väl att nya områden öppnas för exploatörer som inte bryr sig så mycket om apor och annat som inte går att göra pengar av så länge de springer fritt omkring i skogen.

Jag läste för övrigt för ett tag sedan att skogstäcket ökat i de områden i Indien som kontrolleras av den maoistiska gerillan, och på Filippinerna intresserar sig motsvarande grupp för naturvård och bekämpar skövling. En bra gerilla kan med andra ord vara en viktig miljövårdsfaktor.

(Nej, jag har inte rött skägg, är kanske bäst att tillägga.)

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Björn skriver:
(Nej, jag har inte rött skägg, är kanske bäst att tillägga.)

Tror dig. Det syns ju tydligt på bilden av dig här på bloggen att du inte har sådant. Däremot ger bilden och bloggen intryck av ett mycket, ja enormt brådmoget och överbegåvat barn. :-)

Sedan, vad gäller mina ev. strukna kommentarer så ska du inte sörja och inte heller behöver du ursäkta försvinnandet. Jag är nämligen helt säker på att det inte var några Nobelprisvinnande förslag från mig som därmed ströks. De spar jag för den egna bloggen. :-)

Björn Nilsson sa...

Suck ... och nu är man vuxen, utan att ha kommit så mycket längre ...