lördag 5 februari 2011

Lyssnar på opera just nu

Lyssnar just på opera på P2: Händels Alcina. För många år sedan köpte jag en box med tre LP-skivor med denna fantastiska opera från 1735, det var på Nordiska Musikförlaget som då var en stor välsorterad skivaffär på Drottninggatan. Nu tror jag det är skoaffär där, alldeles ovanför den stora trappan ner till Sergels torg. De där skivorna slet jag på under många år, de är lite raspiga vid det här laget skulle jag tro. Men så är det med vinyl.

Alcina är en barockopera, man kan strunta i handlingen för den är mest strunt - men musiken, framförd av utmärkta musiker och sångare, det är grejor det. Radion har direktsändning från Göteborg, och jag tror att det är bäst att bara ha det hela ljudledes utan några scenbilder framför sig. Nu har naturligtvis scenografer och regissörer sabbat den ursprungliga uppsättningen vad jag kan förstå, exempelvis är det inte fina 1700-talskläder som artisterna bär utan modernare kreationer, och finesser som talande buskar har man tagit bort. Jag bara undrar: vad är det för fel på talande buskar, kan de inte få göra det om de har lust med det? - Strunt i det, lyssna bara på musiken och de fina sångarna!

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Jag lyssnade också en timme i början. Lördagskvällarna i P2 bjuder på god underhållning.

Björn Nilsson sa...

Jepp!