onsdag 23 mars 2011

Tumregel - misstag

– Man visade när bomber träffade militära mål med enorm precision. Men man visade inte den andra sekvensen när man av misstag dödar flyktingar. Det är en äkta bild, men man har gjort ett urval.

Detta är andra gången ordet misstag nämns i den här artikeln i Svenskan som syftar till att varna för propagandaknepen. När krig utbryter och USA:s och/eller NATO:s krigsmaskiner rullar in så tycks tumregeln vara att dödade civila är misstag. Jag fick inte något intryck av att sådana fadäser görs av motståndarsidan - där vet man tydligen vad man gör. Men har inte USA och Storbritannien en lång tradition av att angripa just civila mål, vare sig det gällde att utrota misshagliga infödingar som var i vägen eller bomba bort städer och länder i Europa och Asien? Var det inte just det civila samhället i Irak som man bröt sönder genom tio års sanktioner och bombningar - med massdöd som följd - innan det andra Gulfkriget drogs igång?

Det är sympatiskt att artikeln också tar upp att andra än hemska diktatorer bedriver propaganda, men ändå finns glidningen att "våra gossar" ändå skulle vara snällare som jag har svårt för. Man kan då ställa frågan varför inte USA:s flotta strävar mot Ekvatorialguinéa för att rensa upp i en av Afrikas otrevligaste länder (ligger nära toppen i statistiken över barnadödlighet har jag för mig men i botten vad det gäller demokrati) eller ingriper för att skydda demonstranter i Bahrein mot den inhemska regimen och de saudiska ockupanterna. Kanske det börjar närma sig en slutpunkt i alla fall, ett vägskäl där exempelvis opinionen i USA alltmer otåligt frågar sig om det är bättre att bedriva allt fler krig i Asien och Nordafrika än att satsa på det sönderfallande samhället på hemmaplan. Då lär nog propagandamegafonerna skräna ännu högre, men förhoppningsvis tar luften slut någon gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan undra om Kina och Ryssland har spekulerat i att "knuffa USA" över kanten i ekonomiskt hänseende, när de två (av fem) stormakterna i FN:s säkerhetsråd inte lade in sina veton. Vad tror du?
Kjell Martinsson

Björn Nilsson sa...

Nja, vilka intressen ryssarna har är inte klart för mig, men vad det gäller kineserna är de nog ännu inte gynnade av en totalekonomisk krasch i USA. De vill nog bli av med sina högar av dollar och amerikanska statspapper först. Men om några år, när Kinas omläggning mot intern ekonomi har ersatt den exportinriktade torde USA bli mindre viktigt för dem. Å andra sidan måste Kina importera en hel del, och då kan Afrika bli ett fruktansvärt slagfält när kineser och andra slåss om resurserna. Libyenkriget och delningen av Sudan kan faktiskt ses även ur den synvinkeln.

Anonym sa...

Om kina håller jag med, fast jag är inte direkt så insatt som jag önskade. Det förefaller som om Kina nästan är lika beroende ekonomiskt av USA som tvärt om.

Mitt i prick det där om "misstag" när civila dör.

Klasse