söndag 7 augusti 2011

Brinner London?

London brinner – igen.  Detta upphetsande budskap förmedlar Svenskan. Jag undrar: några hundra människor har slagits med polisen, plundrat butiker, satt eld på en del bilar och hus - men London är väl större än så och är intakt?

Är det lika häftigt idag som 1666 när en stor del av London blev lågornas rov?

Man vet ju inte var det här slutar, men jag har för mig att i början av åttiotalet var det mycket omfattande kravaller i Storbritannien, både i storstäder och på mindre orter. Den orosvågen spreds över Kanalen, till och med i Schweiz var det upplopp. Vad som låg bakom vet jag inte om man kunde lista ut. En massa arga ungdomar utan framtid kanske. "No future for you ..." I alla fall var det då betydligt mer än några hundra människor i en luggsliten London-förort som var ute på gatorna.

Ett tag senare var det riktigt våldsamma upplopp, det var under Thatcher-regimen och riktades mot en personskatt som många tyckte var orättvis. Vi är alltså inte på den nivån ännu, och frågan är vad den här sortens upplopp kan leda till. Ännu mer poliser och övervakning, får man anta, och en medelklass som är panikslagen inför vad butiksplundrare och mordbrännare kan hitta på härnäst. Det avgörande är förmodligen om resterna av fackföreningsrörelsen fattar att "sista striden nu det är" och slår tillbaka mot regeringens "besparingar". Då kan alla möjliga andra grupper hänga på och kanske få till ett stormanlopp mot den ganska skakiga koalitionsregeringen. Men det vill jag se innan jag tror på.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant SVD artikel och blogg! Men som nagon som ar bosatt i Storbritannien kanner jag inte alls igen bilden som malas upp. Det har varit nagra trouble makers men i princip alla jag kanner accepterar att besparningarna ar nodvandiga - om an obekvama - och folk ar mer irriterade pa upploppsmakarna an pa regeringen.

Björn Nilsson sa...

Problemet med åtstramningspolitiken är att man kör den i en situation där det snarare behövs mer stimulans (på rätt ställen, märk väl, och det är inte hos svinrika bankgubbar!) för att inte botten helt skall gå ur konjunkturen.

Kravaller i luggslitna förorter tror jag i allmänhet inte fungerar bra annat än som inspiration för de som vill ha "hårdare tag".

Carl Jacobson sa...

Nja, jag vet inte. Jag känner inte igen Storbritannien när jag läser svenska kommentarer i tidningar och på bloggar. Jag har just passerat 7-årsdagen som Londonbo, och jag har själv inte sett någonting av "åtstramningarna" här. Jag reser fortfarande gratis på tunnelbana och bussar (eftersom jag är över 60) och läkarvård och mediciner är också fortfarande gratis, och blir det minusgrader på vintern, så sätter man in pengar på mitt konto, eftersom "gamilngar" inte ska frysa...

Om man ska hålla sig till fakta, så är det i den byråkratiska kräftsvulsten det skärs. Försvarsdepartementet som har
85 000(åttiofem tusen!)civil-anställda, ska t.ex. skäras ner med 32 000 tjänster. Kan man kritisera regeringen för det?

Fast visst kan man stimulera ekonomin med materielbeställningar till försvaret på kredit - det har ju gjorts förr...

Björn Nilsson sa...

Skandal, det är alltså bättre än Sverige på vissa punkter! Jag är 61+ men jag får minsann betala ... här blir man både avundsjuk och får sin sverigebild förstörd!

Allvarligt talat, en del av de här åtstramningarna kanske kommer att märkas mer på andra ställen, och för folk som verkligen är utsatta. Det kritiska är nog att det här är en ekonomisk politik som drar ur proppen för konjunkturen om inte den privata sektorn på något underbart sätt börjar få fram arbeten för att täcka en icke existerande efterfrågan.

Är man inte ute efter att privatisera hälsovården, förresten? Det är väl ett gott recept för fördyringar och försämringar för fattigt folk med vårdbehov.

Björn Nilsson sa...

PS. Vad det gäller mediarapporter om att kravaller gör att "X brinner" skall man alltid vara skeptisk.

Carl Jacobson sa...

Hur National Health Service är organiserat känner jag inte till i detalj, men i huvudsak har nog primärvården här alltid varit baserad på privata läkarmottagningar som ansluter sig det skattefinansierade systemet.

Och att det är dyrt är det ingen tvekan om, men det drabbar alltså inte den enskilde.

Pontus sa...

Ungdomar utan framtid? Nej man har nog inte mycket till framtid om man kräver den serverad på ett silverfat. Det handlar heller inte om att brittiska ungdomar har gått bärsärk, vilket man lätt kan tro om man läser svensk media/bloggar.

Tottenham är i huvudsak befolkat av afrika-karibier även om den södra delen av området är det mest mångkulturella i Europa, med upp till 300 talade språk. Intressant nog har det även de högsta arbetslöshetssiffrorna i London och bland de högsta fattigdomssiffrorna i landet. Samband?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tottenham#Ethnic_composition

Björn Nilsson sa...

De ungdomar som kräver, och får vad de kräver, torde befinna sig på andra platser i tillvaron och i andra sociala skikt.

Pontus sa...

Jag är osäker på hur det ser ut i England, men i Sverige får iallafall kriminellt belastande förorter mer kommunala bidrag till föreningsverksamhet, stödundervisning och annat än vad mer laglydiga områden gör. Detta trots att de kriminellt belastande områdena står för en betydligt mindre del av skatteinbetalningen.

Så visst kan man säga att det finns ett samband mellan att kräva och få. Lösningarna förefaller nämligen alltid vara eftergifter från samhället, trots att det uteslutande handlar om ordningsmässiga, polisiära frågor. Det kan också förklara varför ordningsproblemen aldrig försvinner utan snarare tycks öka med tiden.

Björn Nilsson sa...

Tror jag har nämnt det tidigare, forskningsresultat som visar att den sociala cirkulationen uppåt inte fungerar längre i vissa länder. Den går nedåt, eller också fastnar folk där de är, möjligheterna att jobba sig upp blir allt färre. Verkar gälla särskilt de anglosaxiska länderna men kryper närmare nordvästra Europa. Det innebär att antalet "hopplösa" områden där folk inte kan ta sig ut om de inte är exceptionellt framgångsrika sannolikt inte bara permanentas utan också blir mer omfattande, och då har vi automatiskt en massa negativa saker som följer med. När även normal medelklass kommer in i den här svängen och upptäcker att dörren till framtiden slås igen blir det nog mer liv i lådan.

/lasse sa...

@pontus
”… Detta trots att de kriminellt belastande områdena står för en betydligt mindre del av skatteinbetalningen.”


Är du dum på riktigt?

Carl Jacobson sa...

Jag fick gå hem igår kväll, eftersom det inte gick några bussar åt vårt håll. Halvvägs mötte jag en konvoj med 11 polispiketer med blåljus och sirener på... och när jag kom fram till min hållplats stod det en utbränd buss bakom polisens avspärrning vid hållplatsen.

Plundring och mordbränder - och jag missade hela föreställningen!

Jag bor långt ifrån Tottenham(som ligger i norra London)
men nu verkar det som alla twitterbrains fick en anledning till lite plundring, och det är nog ganska typiskt att de butiker som man plundrar säljer 1) mobiltelefoner och elektronik 2) sprit 3) guld och smycken... och plundrarna blir allt yngre för varje dag: den yngste polisen tog igår var 8 år...

Björn Nilsson sa...

Det skall böjas i tid / det som krokigt skall bli! Vet inte om du följer med i svenska media, men här har vi ju "gubbligan" som kan vara som en motpol - ynglingen i det gänget är 52 har jag för mig, resten 60+ och 70+.

Du får fixa nästa kravall själv så att du säkert är på platsen (själv skulle jag nog flytta mig åt ett lugnare håll om det började hetta till i närheten).