lördag 3 december 2011

Sista gemensamma föregångaren?

Vi har gemensamma föregångare, du och jag! Bilden tog jag från Tree of Life


Hört talas om LUCA, last universal common ancestor? - Inte jag i alla fall, tills för några dagar sedan när jag stötte på den här artikeln. Man kan ju se det som väldigt avancerad släktforsning när forskare undersöker arvsmassan för ett antal olikartade organismer idag, letar efter det gemensamma och hittar några gemensamma drag överallt. Och dessa leder oss till en organism som fanns i världens hav för 2,9 miljarder år sedan och vid den tiden (om nu forskarna har rätt) delade sig i encelliga bakterier, arkeer, samt mer sammansatta eukaryoter som gav upphov till djur och växter. Intressant: sätter du tänderna i ett äpple sätter du tänderna i en avlägsen släkting! Slår du ihjäl en mygga, äter fläskfilé ... hur har du det med samvetet!

Släkting

Ännu en släkting, utslagen och nere i smutsen!


Hur som helst, fascinerande, och man får uppenbarligen tänka sig en tidig mega-organism som uppfyllde haven, med individuella celler som bytte information och var ömsesidigt beroende men som inte konkurrerade. Själv kommer jag att tänka på den tänkande oceanen i Stanislaw Lems science fictionroman Solaris. Vad fick detta ursprungliga system att sprängas och ge upphov till nya och aggressiva livsformer? - Kanske att det kom ut en massa syre i atmosfären?

Om man funderar över förutsättningar för livets möjliga förekomst och utveckling i rymden är det här intressanta resultat att ta till sig. På tal om rymden, här Hubble-bilder på den klotformiga stjärnhopen NGC 1846, hämtade här. För att se den måste man vara på södra halvklotet, för den ligger i Lilla Magellanska Molnet som bara syns söder om ekvatorn.



Hej där, släkting!

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Det har ju varit populärt de senaste tjugo åren att hänvisa till vårt släktskap med djuren för att använda djurstudier för att förstå och förklara våra mänskliga beteenden. Jag har aldrig förstått varför man inte också studerar broccolin för samma syfte eftersom vi just delar gener även med denna "varelse". :-)

Björn Nilsson sa...

Man skall vara snäll mot broccoli! Den har inte gjort oss något illa.

Skämt åsido, vissa apstudier används ju som underlag för teorier om människans grundläggande egenskaper som relativt hygglig samhällsvarelse. Så ibland kan det fungera.

martin sa...

Blod är därmed den mest meningslösa storheten att organisera sig kring.

Björn Nilsson sa...

Vet inte om jag förstår hur du tänker, men uppenbarligen är bokstavligt blodbrödaskap svårt att skapa mellan exempelvis mig, ett asplöv eller en vandrande pinne!

martin sa...

Utseende, vit, svart, meningslös gränsdragning. Familj, icke familj, meningslös gränsdragning. Släkt, icke släkt, meningslös gränsdragning. Allianser baserade på blodsband är meningslösa, särskilt när vi alla är släkt.

Men ok, jag ser inte några organisationsmöjligheter som inkluderar vandrande pinnar, men jag skulle inte utesluta dem. :) De har alltid "opt-in".

Björn Nilsson sa...

Det kan åtminstone vara idé att vara kompis med den egna nyttiga tarmfloran! Små släktingar som jobbar för ens väl och ve!