onsdag 20 februari 2013

Fler satellitbilder

Här är ytterligare ett inslag i min oregelbundet förekommande serie med satellitbilder. Idag tre stycken, varav en har personlig betydelse för mig.

Det här ser ut som tillknycklat stanniolpapper tycker jag. I själva verket är det vulkanen Beerenberg på ön Jan Mayen mitt i havet mellan Norge och Grönland.

Nu befinner vi oss väldigt långt österut i Sibirien, på Tjuktjerhalvön. Floderna rinner norrut mot Ishavet.
Och till slut ... här har jag varit. Njakajaure, en bit söder om Abisko vid Torne träsk. Jag har badat i den här sjön. Varmt och skönt fast det var innan midsommar, men det beror av att det är en ganska grund sjö med stenbotten. Några dagars sol och den blir fort varm. Söder om den stora sjön finns ett par mindre dammar, och där häckar det smålom. Sedan flyger smålommarna upp till Torne träsk för att fiska, och skrämmer ibland slag på folk med sina fasansfulla skrin.

4 kommentarer:

Simsalablunder sa...

Tycker den övre ser ut som en underarm med klädesplagget en bit upp och en knuten näve som slår in i något.

Björn Nilsson sa...

Ja, varför inte? - Fler förslag?

Simsalablunder sa...

Den nedre ser ut som Göran Perssons i en svart OnePiece.

Björn Nilsson sa...

Hrrmph, Persson ... till att ha bisarr fantasi va? Persson hopblandad med min lappländska badsjö, nej tack!