lördag 1 februari 2014

Klotter och konst

Från gammalt blogginlägg 2009
Bilden ovan härstammar från senare delen av 1970-talet, Enhet-Solidaritets förstamajmöte på Sergels torg. Detta som ett exempel på fyndiga banderoller.

Nu över till något annat ...

Det här fotograferade jag i en busskur för några dagar sedan ...

... och det här hämtade jag från en sida på nätet.

I busskuren har kartan vandaliserats genom vanligt klotter. Den nedre bilden är politiskt klotter från någonstans i Storstockholm, hämtat från den här bloggposten. Där diskuteras faktiskt om hur "vanliga människor" kan tänkas uppfatta det här. Vet inte om jag själv är så "vanlig" men jag ser det som förfulning, även om uppmaningen till valbojkott är sympatisk. Skribenten inser i alla fall att man kanske inte bör spruta paroller på bostadshus. Alltid något.

Någon sorts väggmålning från senare delen av sjuttiotalet. Minns inte var bilden är tagen. Verkar vara en variation på temat "Sankt Göran och Draken". Jag tror att det taggiga till höger skall vara en grävskopa som Göran hotar med sitt spjut, och att målningen är en protest mot rivningarna i centrala Stockholm. - Skulle ha kunnat göras snyggare, är min kommentar!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Oktober är fånar som leker revolutionärer. klotter är aldrig bra utan skrämmer arbetarna man måst driva riktiga frågot som människor tycker är viktigt. Det finns ett komunistiskt parti som gör det, det heter det kommunistiska partiet.

Björn Nilsson sa...

Kan delvis vara en fråga om generation och plats. Vill OR rekrytera i eftersatta förortsområden blir det sannolikt bland yngre personer som har en högre toleransnivå för klotter än äldre personer på annat håll.