fredag 30 maj 2014

Liktåg och andra tåg


Gamle Lenin hänvisade en gång, angående tokar som gläds åt ett elände utan slut, till en rysk folksaga. Där ropade en pojken när han såg ett liktåg: "Hurra, hurra, måtte det aldrig ta slut!" Man kan undra om dagens svenska privatiserings- och avregleringsfantaster ropar "måtte det aldrig ta slut" när fel efter fel drabbar de tåg som går på räls? (Blir det en allvarlig tågkrasch så kanske det dessvärre också blir en sorts liktåg här.)

Gamle Myrdal har tagit upp ärendet och ställer frågan:

Alla upplever att järnvägen inte fungerar. Alla vet också vad det beror på. Det Statens Järnvägar vilket som nationellt monopol inrättades av den svenska riksdagen 1939 har av teoretiska skäl med politiska beslut upplösts. Olika privata företag konkurrerar nu om hur man med minsta möjligt kostnader/insatser skall kunna fixa verksamhet och det nödvändiga underhållet.

Varför vågar inget parti – från SD till V - i riksdagen ställa kravet att dessa förnuftsstridiga och för oss alla skadliga beslut rivs upp? Att Statens Järnvägar återställs och återfår ordentliga medel till resenärers och industrins fromma?

Att sd inte tar upp saken beror kanske på att man är ett tämligen väl integrerat borgerligt parti och inte vill verka bråkiga? Därvidlag skiljer de sig från sin franska motsvarighet nationella fronten som faktiskt driver frågan om att reda upp i järnvägskaoset.

Notera att Myrdal skriver "till resenärers och industrins fromma". Detta är intressant. Inte bara stackars passagerare som får vänta på tåg som aldrig kommer drabbas av eländet. Kritik har kommit även från företag som kör sina produkter via järnväg men vars logistik rörs till när tågen inte går som de skall. Men alla dessa partier i Riksdagen som skall verka 'företagsvänliga' reagerar inte på det. Den nyliberala ideologin slår ut vanligt sunt förnuft. Kan det möjligen bero av att i den nyliberala parallellvärldens fantasilandskap finns det inga företag kvar som ägnar sig åt att tillverka saker som man kan ta på, och som kanske i stora och tunga mängder måste transporteras på något sätt? - Om detta fortsätter så blir väl hela Sverige ett liktåg så småningom, alltmedan liberalerna står på perrongen och ropar "hurra".

1 kommentar:

/lasse sa...

MP vill ge SJ ensamrätt till trafiken
”Erfarenheterna från Storbritannien visar att konkurrensen på spåren blev en dyr läxa.”
”– En liknande negativ utveckling blev det i Nya Zeeland och Tjeckien, säger Karin Svensson Smith. [mp]”
”Anders Ygeman (S), ordförande i riks­dagens trafikutskott tror inte på att göra SJ till ensam spelare igen på spåren”
...
”Att all tågtrafik skulle återgå till bara SJ är olagligt, enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.”
”Hon hänvisar till EU-lagstiftning mot vilken en monopolisering är omöjlig att återinföra,”

V vågar väl inte var ”radikala”, nu hägrar deltagande i ny regim och ministerposter. Då gäller det att inte mäla ut sig med anti nyliberalism, det gäller att vara ”seriösa”.

Sd är väl som alla andra gediget hjärntvättade med nyliberal ekonomism. Iofs vill de förstatliga skolan.

S, Jämtin säger att man ska rösta på S om man vill ha ”välfärd som inte styrs av vinstintressen”. Men hittills är det för stås inte fråga om att slänga ut profitörerna från välfärden. De är som de andra, man kan inte fort nog avhända landets självbestämmande till EU eller andra globala institutioner. Men vi får ju ”inflytande”, våra EU-parlamentariker säger de ska uträtta stordåd. Vardera Front National eller UKIP iofs har 25 % fler delgater än hela Sverige har.

Slovakien gav sig på att typ ta tillbaks privatisering, tror det bara handlade om att förbjuda vinster i sjukförsäkring, de blev dömda av någon instans att betala ganska mycket.