måndag 16 juni 2014

Namnförslag

Se här, en kartbild av en sjö som kallas 'Trehörningen'. Jag tycker det ser ut som mer än tre hörn, men folk förr kanske inte kunde räkna längre än till tre?


Fantasilöst namn för övrigt. Jag tycker sjön gott kunde ges namnet 'Smalnäbbade simsnäppan'. Titta på den här bilden och håll med mig om att det skulle passa bättre! Och det tycks finnas 97 sjöar som heter 'Trehörningen', så om en byter namn kan det väl inte störa så mycket. Jag trodde 'Trekanten' var vanligt som sjönamn, men där misstog jag mig. Lantmäteriet hade bara två sådana på sin lista.



Det är många år sedan jag såg smalnäbbade simsnäppor, men de är roliga att titta på när de snor runt i vattengölar och småsjöar och jagar mat.

(Kollade 'Långsjön' också, och där kan man verkligen göra en insats för att fixa fram piggare namn: det finns 193 stycken långsjöar enligt Lantmäteriet.)

Inga kommentarer: