lördag 19 juli 2014

Grattis!

 grattisbild


Jag fick av en händelse se att en av de stora fyller 87 idag. Mer vältaliga hyllningar till 'födelsedagsbarnet' än vad jag kan hitta på finns på hans eget sällskaps hemsida.

Jag är inte säker efter alla dessa år, men det kan vara så att den första boken jag lånade på bibliotekets vuxenavdelning var hans bok om Afghanistan från 1960-talets början. Och det var en påverkan som hängt kvar.

Nå, kan väl gräva lite mer i minnet när jag nu håller på: någonstans berättade han om när han tyckte att unga radikaler kunde läsa Trotskij för att bilda sig lite mer om den revolutionära traditionen. Några av dessa blev dock trotskister på riktigt, vilket inte var vad Myrdal tänkt sig. Han skrev att han i det läget kände sig som patron Calle Kula i Falstaff, fakirs roliga berättelse 'Ett svårskött pastorat' från 1895. Den som inte känner till vad detta innebär försöker förslagsvis hitta Falstaff, fakir, på biblioteket. Det finns en samlingsvolym som heter Falstaff fakirs vitterlek  och där den där skojiga pastoratshistorien ingår. För den som inte känner till detaljerna kan jag bara med mäktig myrdalsk malmstämma meddela: "Gå till läggen!"

Inga kommentarer: