onsdag 10 september 2014

Vem knycker lövsångare?


Jag tyckte det var rätt dåligt med lövsångardrillar i år. Sextonde april hörde jag den första, det var i Ågesta, och att höra och se första lövsångaren för året är ju alltid en höjdare. Men sedan tycker jag det varit ganska glest mellan dessa små trivselskapare i mina vandringsmarker omkring Stockholm. Skrev faktiskt om det i juni i år.

Nu meddelar Sveriges Radio att miljontals lövsångare i Norrland verkar ha försvunnit sedan 2005. Min erfarenhet av lövsångare i den delen av landet är begränsad (Norrland är stort), men jag har trivsamma minnen av dess sång från fjällbjörkarna vid Torne träsk. Lövsångarna i norr sjunger lite mer öppet än de sydliga som gärna gömmer sig i grönskan. Här är en annan SR-sida med information och där man kan lyssna på lätet.

Varför just denna fågel minskat i just Norrland är inte känt. De har bara försvunnit. Har någon knyckt dem? Kanske mer avancerad forskning kan få fram något. Vad jag vet brukar lövsångare och den mer gapiga bofinken tävla om vem som är vanligast i Sverige. Lövsångaren äter insekter, bofinken frön. Kanske brist på insekter under kalla vårar har stört lövsångarnas fortplantning - jag vet inte.

Den här lövsångaren lyckades jag fotografera med en enkel fickkamera för rätt många år sedan. En liten grå och gröngul fågel bland gröna blad - sommarstämning!



Inga kommentarer: