söndag 18 januari 2015

Funderingar


I slutet av februari har den här bloggen funnits i åtta år. Det är nog rätt lång tid för en blogg av det mindre formatet. Men jag har aldrig velat haft den stor heller. Möjligen är det dags att avveckla. Det känns som man trampar vatten, upprepar sig. Åtminstone i början tänkte jag mig att det kunde finnas plats för en vänsterblogg skriven av någon som hade en del industri- och ekonomierfarenheter och kunde kombinera detta med marxism. Så verkar inte vara fallet, och jag blir mer och mer pessimistisk angående utsikterna att 'vänstern' (vad det nu kan betyda) skulle göra några reella framsteg. När även den formellt mest avancerade delen av 'vänstern' kämpar som djur för att islamister och brottslingar skall stämplas som 'flyktingar' och få fritt tillträde till Sverige känns det som det inte är lönt att fortsätta.

Funderar på att använda en del av den sista tiden fram  till 'födelsedagen' med att plocka fram godbitar ur det förflutna, samt (som det var i början) ha kommentarsfunktionen avstängd. Möjligen några originalinlägg till, men sedan ... .



Och jag försvinner ju inte ur bloggosfären utan finns kvar i andra sammanhang.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, för faen!

Lars Johansson

Inre exil sa...

Björn, det skulle - hur man än ser på saken - uppstå ett tomrum om du försvann som bloggare. Få vänstermänniskor (som jag känner) har din sälta och klarsyn. Du har tagit steget bortom dogmerna och skriver i ett slags frihetligt och öppet perspektiv utifrån din marxistiska grundståndpunkt. Det har jag lärt mig mycket av.

Bill sa...

Det vore verkligen synd om du lade ned. Hoppas att det inte är diverse anarkistiska nazistanklagelser som fått dig till det.

Karl Malghult sa...

Det vore mycket tråkigt om du slutade skriva i bloggen - De ämnen och perspektiv du tar upp (och inte minst variationen av ämnen!) ser man inte annars mycket av i annan svensk debatt. De ämnena och diskussioner har fått mig att söka mig vidare till ämnen och författare jag annars inte skulle ha läst av.


Du kanske skulle gå över till att, säg, skriva en längre essä publicerat samma veckodag en gång i veckan framför att producera något varje dag? Ett längre inlägg i veckan som inte försvinner lika snabbt i bruset.

Anonym sa...

Å..ska du gå nu?.du som var den ända vettiga vänsterbloggen . Verkligen tråkigt:(

Björn Nilsson sa...

"Följ mig på twitter" som det heter numera. https://twitter.com/bjornbrum1 Mest hänvisningar till nyheter på min bildblogg, men även blänkare om annat som jag tycker är intressant. Det skall hända något mycket märkligt om jag gör annat än arkivdykningar på Björnbrum under tiden fram till åttaårsdagen. Gästbloggar jag på annat håll kommer en blänkare om det.