torsdag 22 januari 2015

Ur arkivet: Myrdal möter Ganapathi

Jag gräver åter i arkivet, och vad hittar vi där? - Den 12 februari 2010 fick jag det uppseendeväckande beskedet om att Jan Myrdal varit i Indien och träffat maoisterna ute i djungeln, inklusive ledaren för det största maoistpartiet. Då skrev jag följande korta inlägg. Det finns ett fel i min text: den intervju som skedde med vietnamesernas ledare Ho Chi-minh skedde inte genom personligt besök av en journalist. Men det är en bisak, jämfört med det monumentala ointresse svenska media visade för den här uppseendeväckande händelsen. Det kanske var någon 'värdegrund' som inte stämde?


Fick just veta (tack, läsare Sixten) att Jan Myrdal, född 1927, varit i Indien. Inte nog med det, han har varit ute i markerna hos efterföljarna till de små gerillagrupper som han mötte och skrev om 1980. Nu har de blivit betydligt större. Inte nog med det, han har intervjuat generalsekreteraren för Indiens Kommunistisk Parti (maoisterna), Ganapathi. Det kanske är lika stort som när en svensk journalist tog sig ut i den vietnamesiska djungeln och intervjuade Ho Chi-minh i början av 1950-talet.

Här finns en kortare text om begivenheten, och med länk till ett längre dokument med den nog inte helt färdigredigerad intervjun med Ganapathi. Jag har skummat igenom den, inte riktigt förstått alla detaljer och kanske har en del frågetecken, men det kanske klarar ut sig så småningom.

Det är mer krut i gubben Myrdal än många av hans kritiker, det får man erkänna vad man än tycker om honom i övrigt! (Ibland tycker jag att han har krånglig satsbyggnad och ägnar sig åt så kallad name-dropping, exempelvis.)