lördag 16 april 2016

Lästips: maoistisk syn på 'Demokratiska Kampuchea'

1975 tog de så kallade röda khmererna makten i Kambodja efter en framgångsrik kamp mot en USA-tillsatt militärjunta - men också efter fruktansvärd förödelse orsakad av USA:s bombflyg. Det var en bondearmé som vann kriget. I ledningen för den stod en tämligen okänd grupp människor som nu skulle leda landet till fred. Utvecklingen blev svår och våldsam och slutade med den vietnamesiska invasionen fyra år senare.

Av en del kallades utvecklingen i Kambodja 'maoistisk', men hur var det med det? Här är länk till en artikel som går igenom landets historia i stora drag, men som också ger just maoistiska synpunkter på hur de kambodjanska revolutionärerna skötte sig. Sammanfattningsvis så startade det rätt bra, men sedan spårade utvecklingen ur. Artikelförfattaren (som alltså tillhör den nyare maoistiska rörelsen) pekar på diverse förhållanden som visar att kommunisterna i Kambodja (eller "Demokratiska Kampuchea" som staten hette 1975-1979) inte följde den linje som Mao själv förespråkade. Det handlade om synen på klasser och andra motsättningar i samhället, och hur det nya samhället praktiskt skulle byggas. Detta gällde såväl politiken inom jordbruk som hur landet skulle industrialiseras. Allt skulle göras i rasande fart när Kambodja befriats, och när problem tillstötte var det lätt att våld och kommandometoder tillgreps. Samtidigt är frågan hur stor kontroll den centrala gruppen i Demokratiska Kampuchea hade över landet, hur mycket som hängde på hur regionala ledare uppförde sig, och vad vietnameserna hade för sig. Resultatet blev i alla fall att en massa människor råkade illa ut.

Den som är intresserad av ämnet kan även ha behållning av vad Jan Myrdal skrev om Kambodja/Kampuchea under olika perioder. Han var ju där tidigt på 1960-talet, innan landet på allvar drogs in i Vietnamkriget, och senare också, och kan sägas ha en sorts maoistisk ståndpunkt. Men till skillnad från artikeln jag tipsar om brukar han också knyta upp sina resonemang till hur det gick till under bondeupproren i det medeltida Europa (väldigt våldsamt och gärna inblandning av utopiska idéer om överflöd och jämlikhet). Om man ignorerar etiketter om 'maoism' eller 'kommunism' och i stället ser Kambodja 1975 som ett enormt bondeuppror där kommunisterna hängde med så gott det gick, finns det en intressant alternativ tolkning till skeendet. Jag tror det kinesiska specialuttrycket för detta är att "rida tigern". Och det kan ju gå väldigt illa om man inte lyckas hålla sig kvar på tigerns rygg.

Inga kommentarer: