söndag 10 april 2016

Vad var det för möte?

Förra sommaren scannade jag negativ av bilder som som jag tog under andra hälften av 1970-talet.  En del kunde jag placera direkt i tid och rum, andra var mer tveksamma. Här är ett politiskt möte. Om man klickar på bilderna blir de riktigt stora och fina. Jag kunde se att det var i Vitabergsparken på Söder här i Stockholm - men när? Var det första maj? - Nej, det gick inte riktigt ihop, och genom en sökning kom jag fram till en arkivpost till en affisch på Arbetarrörelsens arkiv. Där får vi veta att att det fanns en affisch med följande information:

Kommunisterna inbjuder till möte Vad gäller valet? Onsd 9 juni kl 19.00 Vitabergsparken
Tal av SKPs ordförande  Roland   Pettersson , Peter Lorenzon, Ronny Schueler
Sång och musik SKP Stockholm 

Så, då är det bara frågan vilket år det handlade om. Kan 1979 vara en bra gissning? Då var det val. Vid den tiden hade den svenska marxist-leninistiska rörelsen (som idag ofta anakronistiskt kallas 'maoistisk') passerat sin topp. Några år senare var partiet här, SKP, borta.

Jag har en del solklara förstamaj-bilder från 1970-talet. Kommer nog tillbaka till dem. Det kan vara intressant att jämföra dåtiden radikala paroller med vad som anses vara radikalt idag.


Obligatorisk sånggrupp

Det här är Roland Pettersson, byggnadsarbetare från Norrköping som var SKP:s ordförande. Han lät väldigt östgötsk när han pratade.

Kan detta vara Lorenzon - ingen jag har något minne av.

Killen som talar här är Ronny Schueler från Röd Ungdom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svårt att se på banderollerna, förutom SKP-skylten. Men om jag tittar mer på kläder och frisyrer ser det mer ut som 1976 eller t.o.m. 1973 om dom hade hunnit bytt namn. Alla har rejält utsvängda brallor och ganska långt hår. Punken kom till Sverige 1977 med smala byxor och stubbat hår. Vad jag minns hade detta blivit mainstream till 1979. Men dom här personerna, där många kanske hade ett livsstilistiskt leverne, kanske inte påverkades av det allmänna och gick i sin egen ungdoms moden. Men samtidigt har jag för mig att just SKP uppmanade sin medlemmar att även lyssna på ABBA, och inte bara progg, för att komma närmare arbetarklassen.

Björn Nilsson sa...

73 hade jag ingen kamera, den köpte jag sommaren 75. Så 76 eller 79 torde vara alternativen. Kanske 76 är troligast i alla fall?