måndag 25 juli 2016

Favorit i repris: Björnbrum dissar 'värdegrunden'

Här nedan ser du en bloggpost som jag lade upp redan 2009. Oj vad tiden går! Finns det något jag så här sju år senare beklagar (det är ju så vanligt att folk 'pudlar', 'tar avstånd från ...' etc etc)? Javisst: den usla grafiska kvalitén på teckningarna. Egentligen skulle de ju göras om så att texterna går att läsa ordentligt. Det ser ut som om jag tecknat ganska tunt med blyerts, och det blev ju inte så tydligt. Men budskapet kanske går fram i alla fall?  Här finns åtminstone en person som har svårt att svälja den alltmer kommersialiserade och offentligkontrollerade soppa som prideparaden utgör. Jag alltså. Och jag misstänker att det kan finnas två, tre stycken till!

Nå, här kommer mitt gamla inlägg, långt från värdegrunder, allas (?) lika värde, och åsiktskorridorer, och klickar man upp bilderna i större format blir de läsbarare:

*************

Jag bryr mig inte om att gå och titta på Pride-paraden. Har sett den två gånger. Det torde räcka. Men betänk: en rörelse kan skapa en motrörelse. Tänk om de trista gråa och anonyma massorna börjar röra på sig och skapa en egen parad... .

En dag kanske vi här, mitt i Kgl. hufvudstaden, får bevittna några tappra människor med en okynnig & småfräck banderoll:



Eller en man med plakat och glimten i ögat!


Eller skall vi tänka oss en aktivist med djup personlig ideologisk uppfattning som drar upp en stenhård politisk kamplinje:



Naturligtvis blir det motstånd i början, men så småningom kanske opinionen svänger och toleransen för de avvikande ökar ...



Inga kommentarer: