onsdag 4 januari 2017

Finland, ja - men vi då?


Den här kartan plockade jag upp på Pål Steigans blogg, i en artikel om Kinas enorma "Belt and Road"-projekt, även känt som Den nya sidenvägen, eller OBOR (One Belt, One Road).

Det som fångade min uppmärksamhet här är att Helsingfors är en slutpunkt för en av rutterna. Att den förbindelsen skulle göra en stor sväng upp i Karelens ödemarker (är det öde där förresten?) tvivlar jag på. Det blir nog raka spåret från Moskva över Sankt Petersburg och längs Finska viken.  Men det är den mindre anmärkningen. Den stora anmärkningen är: var kommer Sverige och Norge in i det här? Nu skall tåg gå på 18 dagar från någonstans i Kina till England, alltså ungefär 2½ vecka. Hur blir det med uppkopplingen till Skandinavien? Sitter svenska och norska politiker bara och tjurar och vill inte ha något att göra med ett projekt där även Ryssland deltar? Har skandinaviska företagare inga varor som de vill skicka med snabbtåg till Kina?

I Steigans artikel finns också en tabell över utbyggnad av snabbtåg i världen. Sverige utmärker sig genom de långsammaste snabbtågen, men finns åtminstone med i tabellen. USA finns inte ens med, vilket säger en del om det landets utveckling. Kina leder naturligtvis, och den som läser nyhetsbyrån Nya Kinas twitterflöde får tågnyheter så gott som varenda dag.


Tills vidare återstår det väl bara att gratulera finnarna (samt fråga ansvariga personer i det här landet vad de håller/inte håller på med!).

Vid närmare eftertanke: någon kinesisk entusiast har talat om att fixa järnvägsförbindelser från Asien till Nordamerika genom en bro över Berings sund. Då kanske det går att fixa en bro över Ålands hav mellan Sverige och Finland också?

2 kommentarer:

Knapsu sa...

Från SVT:
"Företagarna i Norrbotten är på väg att väcka liv i tanken att transportera varor och gods till och från Kina via den medeltida handelsrutten Sidenvägen. I Finland har ett skogsbolag redan börjat köra transporter till Kina på försök.
En stilla dag på järnvägsstationen i Haparanda. Men får Företagarna i Norrbotten som de vill blir Haparanda och grannstaden Torneå i Finland en central för godstrafik till och från Kina, längs den gamla Sidenvägen".

Tyvärr så verkar våra politiker ha svårt att se Sverige utanför Stockholm. Detta trots att EU har ställt sig positiva till att finansiera via TEN-T-programmet för att få igång en transportkorridor som går igenom Haparanda-Tornio.

Björn Nilsson sa...

Trevligt att få veta att åtminstone någon någonstans gör någonting. Men det vore ju trevligt om den mentaliteten också kunde märkas hos herrarna och damerna här i kungliga Hufvudstaden!