tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post1746634896724769973..comments2024-01-27T12:39:01.224+01:00Comments on Björnbrum: Mindre freon, mindre tryck uppåt för den globala temperaturenBjörn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-77080554421915234242013-11-12T13:06:35.966+01:002013-11-12T13:06:35.966+01:00Slutet av 80-talet var till skillnad från nu en ti...Slutet av 80-talet var till skillnad från nu en tid av miljörörelseoffensiv i flera delar av världen. <br /><br />I Europa mobiliserade European Youth Forest Action mot utsläpp, främst sånt som försurade regnet. EYFA var de första som arrangerade massmöten över öst-väst-gränsen utan att bry sig om östregeringarna. De tog också initiativ till motstånd mot motorvägsbyggen, något som åtminstone i England blev mycket hett. Även i Sverige hade vi en unikt stor massmobilisering mot en motorväg på västkusten, även om den till slut misslyckades.<br /><br />I Sydamerika, Västafrika och Malaysia mobiliserade skogsbefolkningar mot avverkning och I Indien blev trädkramarna världsberömda på samma fråga. I hela Indien drevs en kampanj för en ny skogsvårdslag som regeringen till slut blev tvingad att anta.<br /><br />Och också i huvudsak i Indien mobiliserade bönder runt Narmadafloden mot fördämningar, och tycktes i början ha stora framgångar (de besegrades dock senare).<br /><br />Så miljöfrågan var het, och berodde inte bara av skribenter utan också av genuina folkmobiliseringar. Därför såg man sig tvungen att driva igenom ett freonförbud. Jan Wiklundhttp://www.folkrorelser.orgnoreply@blogger.com