tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post1349201757720272592..comments2024-01-27T12:39:01.224+01:00Comments on Björnbrum: Slutar framtiden i klassrummet?Björn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-9957462875312662212010-08-27T20:29:49.656+02:002010-08-27T20:29:49.656+02:00Tja, han hade ju "rätt" ur sin egen klas...Tja, han hade ju "rätt" ur sin egen klassynpunkt, den gode Mr. Giddy. Om nu den gudomliga visheten förutsett att han skulle bli stor man inom Royal Society så måste det ju vara trevligt för honom att slippa en massa trista underklassare rännande runt fötterna. <br /><br />Vad skall vi säga? Kanske att formell bildning, bildning och klokskap inte alltid hänger så nära ihop.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-77439015304820035332010-08-27T18:00:25.449+02:002010-08-27T18:00:25.449+02:00Det finns många bra argument för att inte underkla...Det finns många bra argument för att inte underklassen ska få för mycket utbildning, när det här med utbildning för barnen kom i svang i England i slutet av 1800-talet förklarade ordföranden i Royal Society Mr Giddy för parlamentet farorna med förslaget att starta skolor för arbetarbarn:<br /><br />"<em>Att ge utbildning till den fattiga arbetarklassen... skulle i själva verket vara till nackdel för deras moral och deras lycka; det skulle inge dem förakt för sin ställning i livet i stället för att göra dem till goda tjänare inom jordbruket och inom andra arbetsanställningar till vilka deras ställning i samhället förutsett dem ... det skulle göra det möjligt för dem att läsa broschyrer som uppmanar till revolution... det skulle göra dem uppstudsiga mot sina överordnade.</em>"/lassehttps://www.blogger.com/profile/08162865275551278480noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-73638807121993511772010-08-25T18:29:17.822+02:002010-08-25T18:29:17.822+02:00"Too much public education only gets working ..."<em>Too much public education only gets working people riled up and full of backsass.</em>"<br /><a href="http://teckentydaren.blogspot.com/p/artiklar.html" rel="nofollow">-- Virginia Senator Harry Flood Byrd</a>/lassehttps://www.blogger.com/profile/08162865275551278480noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-42480007321648995882010-08-25T17:17:05.226+02:002010-08-25T17:17:05.226+02:00Ergo: underklassens liv & leverne är ett ständ...Ergo: underklassens liv & leverne är ett ständigt bekymmer för överklassen. Stackare! Och vi kan ju dela dess oro över att torparungarna kan få en massa konstiga ideer om de får gå för mycket i skolan ... och professor Cassels uttalande kan väl tolkas så att man inte behöver vara till hundra procent smartskalle för att kunna bli professor. Undrar vilka som i hans skalle utgör "befolkningen"? Knappast alla människor som bodde i Sverige på den tiden i alla fall.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-75920768364790585222010-08-25T16:41:10.942+02:002010-08-25T16:41:10.942+02:00Jo underklassen är enständig källa till bekymmer f...Jo underklassen är enständig källa till bekymmer för makthavarna. Man har t.ex. ett ständigt bekymmer för underklassens moraliska välbefinnande, det finns inget som är så skadligt för underklassens moral som en inkomst som på något sätt kan ses som arbetsfri eller lättförtjänt. En ständig vaksamhet behövs för att vaka över underklassen så de inte hamnar i denna olycka. Medan få saker är så bra för samhället som arbetsfria inkomster för överklassen.<br /><br />När effektiva och fungerade preventivmedel utvecklades hade överklassen stora bekymmer med hur dessa skulle undanhållas underklassen, man såg framför sig med fasa en situation där underklassen slutade att yngla av sig rikligt med billiga tjänsteandar. Vid en bristsituation skulle de ju till och med kunna begära anständigt betalt./lassehttps://www.blogger.com/profile/08162865275551278480noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-20242967067187878492010-08-25T16:29:08.181+02:002010-08-25T16:29:08.181+02:00”Det naturligtvis synnerligen lovvärda arbetet för...”Det naturligtvis synnerligen lovvärda arbetet för höjandet av ungdomarnas kunskapsnivå bör likvisst ej, som nu i många fall tycks ske, genom heltidsläsningens införande bedrivas så, att befolkningens ekonomiska välstånd undergrävas.”<br />Gustav Cassel<br />Skattebetalarnas förening –Sunt Förnuft-1921<br /><br />”Gossar och flickor i åldern 12 a 17 år tvångsmatas i läroverken och folkskolans överbyggnader med bokligt vetande, som ofta i sina egna ögon för fina att draga en kärra eller skura golv och kanske även ej sällan kroppsligen för svaga till hårt arbete.”<br />Skattebetalarnas förening –Sunt Förnuft-1923<br /><br /><br />”… De teoretiska studierna kunna ibland också leda till, att individen mister en del av sin ursprunglighet och handlingslust, att han gå miste om en mängd tillfällen till värdefulla inflytelser från det praktiska livet. …”<br />Undervisningsrådet Fredriksson<br />Skattebetalarnas förening –Sunt Förnuft-1924<br /><br />”Massproduktionen av skollärare, som nu pågått så länge, och i ett allt mer stegrande tempo, är ett bekymmersamt utslag av tidens utbildningsraseri.”<br />Skattebetalarnas förening –Sunt Förnuft-1926/lassehttps://www.blogger.com/profile/08162865275551278480noreply@blogger.com