tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post5936254826283823827..comments2024-01-27T12:39:01.224+01:00Comments on Björnbrum: När infrastrukturen svajar ...Björn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-22725233249050686672010-02-23T18:49:55.097+01:002010-02-23T18:49:55.097+01:00Det blir nog bara ledsamt att fundera på vad detta...Det blir nog bara ledsamt att fundera på vad detta kostar. Finns det inget trevligt i stället? Och hur som helst: de ansvariga tänker i alla fall inte betala. Varken här eller i USA.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-68860502749737743252010-02-23T18:12:18.533+01:002010-02-23T18:12:18.533+01:00Man kan ju fundera på vad det här kaoset kostar to...Man kan ju fundera på vad det här kaoset kostar totalt, all bortfallen arbetstid, alla godstransporter som inte kommer fram osv. Det kan bli en väldigt dyr affär det här, men vadå, det skiter väl det vinstmaximerande verk i som tjänar pengar på att inte hålla rejäl beredskap i.<br /><br />Dessutom har du helt rätt, när infrastrukturen eftersätts, och det gör den när den privatiseras, då befinner sig ett land på fallrepet, både ekonomiskt och teknologiskt. Längst i det här avseendet har troligen USA kommit. Där ser delar av infrastrukturen ut som på 30-talet. Istället för att satsa på detta system satsar staten där på att pumpa in friska pengar i finanssektorn igen - för att denna ska börja på en ny krisskapande bubbla.Kertstinhttp://www.alba.nu/motvallsbloggen/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-27017331550759807832010-02-23T13:29:03.090+01:002010-02-23T13:29:03.090+01:00Om man inte handlar, utan tar in saker gratis, mås...Om man inte handlar, utan tar in saker gratis, måste det lyda under någon upphandlingslag då?<br /><br />I norra Norrland tror jag man körde länge med urgamla vagnar. Minns en konduktör som klagade på det.<br /><br />Men frågan är: bör man satsa på järnväg, vore det inte bättre med de elektriska vägarna? Det verkar ju i alla fall något mer flexibelt, bara snöröjningen fungerar och kontaktledningarna inte ramlar ner.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-46178124175567009932010-02-23T13:20:51.589+01:002010-02-23T13:20:51.589+01:00Ja och nej - Det var annorlunda förr. Men för järn...Ja och nej - Det var annorlunda förr. Men för järnvägens del om det var bättre; tveksamt. Jag har nog redan tidigare berättat om tåget som kom in exakt ett dygn försent en snörik vinter i mitten av 1950-talet. Nu när jag bläddrar i gamla Tåg från 1977-1978 slås jag av hur saker som urspårningar, krockar (mellan godsvagnar dvs inga personskador) m.m. verkar ha varit vardagsmat. Och då är det sommartid, solkurvor är idag inte alls så förekommande som det var då. Ej heller att förglömma att ingen har dött i tågkrock på drygt tjugo år i Sverige - Under 1970-talet var den "mänskliga faktorn" klart större utslagsgivande kraft och det skedde mycket riktigt otäcka olyckor som i Billeberga där ett dussintal människor omkom när en tågklarerare av misstag skickade in ett tåg in i ett annat. <br /><br /><br />Ovanpå det var banunderhållet i stort begränsat till löpande underhåll. Däremot fanns det mycket mer att ta av om det behövdes extravagnar - Inte minst av "beredskapsskäl" ifall ryssen skulle komma. Försvaret bestämde vilka vagnar som fick skrotas. Det hände därför att folk kunde få åka till Göteborg i 1940-talsvagnar. <br /><br /><br />Därtill kommer att andelen persontrafik har ökat på godstrafikens bekostnad. Det är nog det som gör att det märks mycket mer idag än vad det gjorde då ifall en bana var blockerad under ett dygn. De banor som idag fortfarande trafikeras har aldrig haft så många persontåg som nu och det märks mycket mer än tidigare ifall tåg måste ställas in p.g.a. banstopp. <br /><br />Sist för att kommentera din egen kommentar Björn: Lagen om Offentlig Upphandling är det som stoppar sådant som att kalla in värnpliktiga till att rensa växlarna numer. Och för den delen att kasta ut kontorsfolk i snön som man kunde göra till tidigt 1990-tal.Karl Malghultnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-19864586308395060352010-02-23T07:57:38.815+01:002010-02-23T07:57:38.815+01:00När det rådde allmän värnplikt fanns det också män...När det rådde allmän värnplikt fanns det också mängder av soldater att skicka ut när det var skogsbränder, skallgång eller situationer som nu.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-38994223324712858712010-02-23T00:23:36.387+01:002010-02-23T00:23:36.387+01:00Ikväll ville ministern att militär skall röja snön...Ikväll ville ministern att militär skall röja snön så att tågen kan gå. Det är väl bara att kalla hem eliten från Afghanistan så blir det nog ordning i Svedala igen. Kanske.Anonymousnoreply@blogger.com