tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post6662521967847679129..comments2024-01-27T12:39:01.224+01:00Comments on Björnbrum: Trådbuss på motorväg?Björn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-3254441470309398302011-02-06T13:18:43.551+01:002011-02-06T13:18:43.551+01:00Under överskådlig framtid är den el som ska driva ...Under överskådlig framtid är den el som ska driva elbilar genererad till 100% av kol, gas och olja i det Europeiska elsystemet. Betyder att för varje kWh el till bilen kommer det att förbrukas 2,5-3kWh kol någonstans i systemet.<br />Miljövinsten blir marginell, om någon. Miljönyttan på insatt kapital är liten.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-19130165820924901932010-02-02T11:39:34.599+01:002010-02-02T11:39:34.599+01:00Jaha, du kan det där med järnvägar märker jag.
S...Jaha, du kan det där med järnvägar märker jag. <br /><br />Säga vad man vill om Tyskland, men kluriga tekniker hade de! Nå, det är väl bara att ta upp den tappade stafettpinnen och springa vidare mot nya smarta trafiksystem. Vad väntar vi på?<br /><br />Kan man tänka sig att andra makter skjuter upp satelliter som kan användas för navigering? EU, Kina. Latinamerika?Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-43216085193911003542010-02-02T11:13:36.329+01:002010-02-02T11:13:36.329+01:00En liten parantes: Nazityskland förberedde sig för...En liten parantes: Nazityskland förberedde sig för att bygga elektrifierade motorvägar när man byggde upp nätet med Autobahn. Därför räknas fri höjd under en bro som 4,5 meter (den standarden gäller i hela Europa). Det var den höjden man räknade som krävdes för att få plats kontaktledningarna under bron.<br /><br /><br />Det stora hindret som jag påpekade tidigare mot att lägga spår på motorväg är att järnvägar och bilvägar inte kräver samma lutnignsförhållanden. Sveriges idag brantaste järnvägssträcka, Ådalsbanan, har på sina ställen en lutning på 1,7%. I bilvägssammanhang ingenting. Då är frågan om elvägar kan lösa den biten, trådbussar finns redan i exempelvis Landskrona och skulle man lägga el längs en riktigt brant sträcka skulle mycket vara vunnet eftersom accelerationen är jämnare med eldrift än dieseldrift. Om man sedan kan kombinera det med automatisering av förartjänsterna - Varför inte, men då vill jag allt ha ett positioneringssystem som inte bygger på den amerikanska militärens vilja och nåd (GPS).Karl Malghultnoreply@blogger.com