tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post9095995432688192348..comments2024-01-27T12:39:01.224+01:00Comments on Björnbrum: Om den ideologiska husmarknaden i USA, stadsutglesning och lite annatBjörn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-48296578326706352402008-08-25T18:51:00.000+02:002008-08-25T18:51:00.000+02:00Jag tänkte på klyschan om att det inte finns några...Jag tänkte på klyschan om att det inte finns några fria luncher när jag läste om hur man subventionerat fram den här typen av boende - samtidigt som man ödelade kollektivtrafiken för att gynna biltillverkarna. Folk trodde att de fått en massa fina saker till lågt pris, men nu börjar den verkliga notan att komma fram! Och den kan bli rätt dyr om man måste bygga om en illa underhållen infrastruktur i ett land med 300 miljoner människor.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-88291152250040307442008-08-25T16:04:00.000+02:002008-08-25T16:04:00.000+02:00Intressant diskussion!Man skall inte för en sekund...Intressant diskussion!<BR/>Man skall inte för en sekund tro att den amerikanska McMansion-hysterin har med marknadskrafter att göra. Det är en tydligt ideologiskt styrd utveckling, både från amerikanska makthavare och från en mycket mäktig oljeindustri (och inte så sällan, de båda i "ljuv harmoni"...)<BR/><BR/>För att citera James Howard Kunstler som kallar den amerikanska suburbia-drömmen:<BR/>"The greatest misallocation of resources in the history of the world" och visst känns det som en väldigt träffande beskrivning...<BR/><BR/>Men inte ens USA är helt immuna mot vad folk egentligen trivs med, lägenhetspriserna på Manhattan torde vara bland de högsta i världen, trots att det är ett väldans pill att ta sig fram med bil där. Och där man nu på sina ställen i USA nu återigen har börjat bygga urbana miljöer (tack vare bland annat new urbanism-rörelsen) så säljer det som smör, samtidigt som villor i de yttersta förorterna står tomma och förfaller...gardebringhttps://www.blogger.com/profile/09946304824203247325noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-47958861842224243322008-08-25T14:38:00.000+02:002008-08-25T14:38:00.000+02:00Jo, det är klart, HELA länet är väl ingen som tänk...Jo, det är klart, HELA länet är väl ingen som tänkt sig som tätbebyggd stad! Såvida det inte kommer några miljoner tyskar och holländare som klimatflyktingar förstås. Men man kunde ju titta på lämpliga ställen att skapa nya centra, dessutom självgående sådana vad det gäller ekonomi och arbetsplatser, med kanske 50000 - 100000 innevånare var. Detta för att ta hand om den inflyttning som vi kan vara ganska säkra på även om det inte blir massinvasioner från Europas översvämmade kuster.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-39126252308564564952008-08-25T14:30:00.000+02:002008-08-25T14:30:00.000+02:00Fortfarande finns problemet med att Stockholm är s...Fortfarande finns problemet med att Stockholm är så utspritt att det skulle behövas tiotals miljoner för att fylla upp.<BR/><BR/>Men tre fyra nya centra kanske det kan gå att skapa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-67342159265938188432008-08-25T10:52:00.000+02:002008-08-25T10:52:00.000+02:00Olle Adolphsons låt "Gustav Lindströms visa" kan m...Olle Adolphsons låt "Gustav Lindströms visa" kan man ju minnas. Han ville spöa upp de som rev på Lilla Skinnarviksgränd. Och Ekelöf med dikten "De folkhemske" ... det fanns opposition mot att en hel del gammal hemtrevlig, invant men slitet försvann, det är inte så konstigt.<BR/><BR/>Om folk knappt hade råd att åka kommunalt och bara hade fötterna att ta till är det klart att Hammarbyhöjden eller Gröndal kändes långt bort. Idag är ju läget ett annat. Och jag menade att om man bygger ihop bostäder, arbetsplatser och kommunikationer i stor skala borde det finnas möjlighet att ta hand om den stora förväntade inflyttningen till Stockholm utan vare sig stadsutglesning eller oekonomiska kommunikationer. Folk får väl inse att det finns flera "centralt" än just i Stockholms centrum. Alla kan ju inte bo centralt i gamla Sigtuna eller mitt i Trosa-idyllen heller.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-51567753233515674232008-08-25T10:38:00.000+02:002008-08-25T10:38:00.000+02:00Problemet var alltså att trots den dåliga standard...Problemet var alltså att <I>trots</I> den dåliga standarden i de äldre husen var det så många som drog sig för att flytta till de nya att man måste rabattera hyrorna där. Centraliteten var <I>så</I> viktig, uppenbarligen.<BR/><BR/>Beträffande ditt förslag håller det inte - om hela Stockholm skulle byggas tätt skulle vi behöva vara 30 miljoner. <BR/><BR/>Men visst skulle det behövas centralitet på <I>fler</I> områden än nu - t.ex. i form av några till T-centralen som knutpunkt för lite nya T-banelinjer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-78180731314664934742008-08-25T10:15:00.000+02:002008-08-25T10:15:00.000+02:00Långt bort med den tidens mått, men nog ganska fin...Långt bort med den tidens mått, men nog ganska fina lägenheter jämfört med lösshålorna inne i stan. En faktor som kanske spelade in för trivseln var att när många unga familjer flyttade in samtidigt till samma område blev det ett jäkla busliv med stora grupper av barn och ungdomar. Lustigt nog i samma förorter som 40-50 år sedan var kraftigt föråldrade ... .<BR/><BR/>Vill man ha ekonomi i ytterkanterna bör det tydligen byggas ganska tätt även där så att infrastrukturen blir lönsam.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-9559666454576872962008-08-25T09:46:00.000+02:002008-08-25T09:46:00.000+02:00När stadsutglesningen kom igång i Sverige var den ...När stadsutglesningen kom igång i Sverige var den rejält impopulär. Folk ville inte flytta till de nya förorterna Traneberg och Hammarbyhöjden förrän man bjöd på saftiga hyresrabatter. Det låg för långt bort, tyckte man.<BR/><BR/>Det var först under den kraftiga inflyttningen till städerna efter kriget som förorterna började fyllas. <BR/><BR/>De styrande var helt på det klara med att folk inte gillade att bo perifert. I stadsplanen för Gubbängen står det, ungefär, "Vi vet inte mycket av hur folk vill ha sina stadsdelar. Vi vet bara en sak, nämligen att folk vill bo centralt."<BR/><BR/>Utan det är nog som du säger: Kraftiga subventioner av utglesning har minskat kostnaderna för dem som bor i perifern. Enligt en uträkning i Göteborg på 70-talet, som finns redovisad i skriften Staden och ekonomin från Bostadsdepartementet 1980, visar man att en lägenhet i periferin kostar dubbelt så mycket att bygga som en lägenhet strax utanför stadskärnan. Orsaken är de extremt höga kostnaderna för infrastruktur.Anonymousnoreply@blogger.com