tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post923270385731001794..comments2024-01-27T12:39:01.224+01:00Comments on Björnbrum: Inte ens hälften sant!?Björn Nilssonhttp://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-18589901954510836922012-02-26T20:14:02.612+01:002012-02-26T20:14:02.612+01:00Det är väl en fråga hur optimistisk eller pessimis...Det är väl en fråga hur optimistisk eller pessimistisk man är. De mer pessimistiska tror nog att nuvarande generation av ekonomer måste bäras ut från sina rum innan det kan bli någon ordning, med andra ord att det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Och att det måste till nya kvastar för att sopa bättre, och det lönar sig inte att hälla nytt vin i gamla läglar.Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-85186747483286604822012-02-26T19:58:44.978+01:002012-02-26T19:58:44.978+01:00I Frankrike gick ju eleverna i strejk och krävde e...I Frankrike gick ju eleverna i strejk och krävde en seriös ekonomiundervisning. Och på Harvard likaså. Kanske håller ämnet på att nyktra till och de värsta neoklassiska förenklingarna och rena lögnerna håller på att försvinna?<br /><br />Men fortfarande följer ju den ekonomiska politiken dogmer som inte ens ekonomerna tror på - se t.ex. http://www.nytimes.com/2012/02/20/opinion/krugman-pain-without-gain.html?_r=1&ref=paulkrugman och läs vad en ekonom tycker om EUs galenskaper. Där handlar det inte om att leva upp till nån sorts vetenskap utan bara till spekulanternas förväntningar.Jan Wiklundhttp://gemensam.wordpres.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-478850831187702372012-02-26T19:05:06.641+01:002012-02-26T19:05:06.641+01:00Om inte ens hälften är sant borde det väl inte gör...Om inte ens hälften är sant borde det väl inte göra så mycket om eleverna skolkar halva tiden också, och bara närvarar när sanningarna presenteras?Björn Nilssonhttps://www.blogger.com/profile/17098246825512690591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8833913753377186765.post-2406539118935390722012-02-26T18:52:22.004+01:002012-02-26T18:52:22.004+01:00Skulle nog säga att hälften av det vi lär ut på gr...Skulle nog säga att hälften av det vi lär ut på grundutbildningen i min specialgren är osanningar. De står kvar för de illustrerar en enkel förståelde för vad som pågår, men på senare tid vet vi vad som egentligen händer. Men då har man å andra sidan aldrig någonstans i boken gjort anspråk på annat än att det förenklingar. Det viktiga är sättet att tänka och visualisera molekylära interaktioner.<br /><br />Frågan är väl egentligen inte om det är sant eller ej. Frågan är om boken förbereder studenterna för att kunna beskriva verkligheten senare eller om böckerna enbart presenterar intellektuella återvändsgränder.<br /><br />Men helt klart är det illa när läroböcker som beskriver ett skapat system, ett system som människan designat och kontrollerar, inte klarar vara mer korrekt.martinhttps://www.blogger.com/profile/07365955203631743068noreply@blogger.com