torsdag 24 januari 2008

Mer om Chatal Höyük och förtätning i Stockholm

I ett tidigare inlägg skrev jag om stadsförtätning och nämnde den klassiska arkeologiska fyndplatsen Chatal Höyük (stavningen varierar) i nuvarande Turket. Där fanns en märklig bosättning för 8000-9000 år sedan, en av de första samhällena som såg ut som en stad. Trångt byggde man också. Det fanns inga gator utan man gick över taken och klättrade ner i husen på stegar. Stället har en egen hemsida numera och den är inte stenålder direkt. Går man in på "links" där kan man, om man trycker på rätt knappar och laddar ner rätt program, få titta på hur det såg ut såväl inne i husen som uppe på taken och runt omkring bosättningen. Man kan styra sig runt med piltangenterna. Spännande möjligheter.

Dagens Nyheter har ett större reportage om nybyggen, genomförda och planerade, längs Ringvägen. Jag har skrivit och visat bilder från Ringvägen tidigare. här. På något sätt har intrycket av utkantsgata hängt kvar här länge, och det beror nog av hålen i bebyggelsen och små verkstäder som sett rätt tillfälliga ut. Jag kommer ihåg när det ännu fanns träbaracker på några ställen - ungkarlsbaracker kallades de väl har jag för mig.

Man letar ivrigt efter nya ställen att bebygga, och en del av de plättar i närheten av Zinkensdamm som listas är inte mycket att spara på som de ser ut just nu. Däremot känns det inte bra om man är inne och karvar i själva Tanto - även om byggmiljön förtätas runtomkring behöver förmodligen de boende några träd och lite gröngräs i närheten även framöver. Blir stadsplanerarna riktigt desperata kanske de vill ge sig på koloniträdgårdarna också, och båtklubben nere vid vattnet - eller är de skyddade för intrång?


I en förtätad och spännande stadsmiljö måste det finnas konstiga små butiker som säljer konstiga grejor. Jag gick förbi en idag som säljer plastbuddhor i märkliga färger, och det måste väl uppfylla kravet på konstighet?

Spårvagn längs Ringvägen nämndes och det är ett intressant uppslag. Dock sägs inte vilken dragning man tänkt sig. Men om jag inte minns fel (inga garantier för det ges) har det aldrig gått några offentliga kommunikationer på Ringvägen mellan Hornsgatan och Rosenlundsgatan. Nu går 4:an förbi Södra station, men hur vore det med en ringlinje runt Söder som passade för folk som vill ta sig från Hornstull till Skanstull men inte nödvändigtvis måste åka via Södra station? Vid Skanstull skulle man kunna förbinda med Tvärbanan vid Gullmarsplan men också fortsätta söderlinjen kanske med en slinga ner i Norra Hammarbyhamnen, eller direkt ner till Slussen via Katarinavägen. Och bygger man på kanske spårvagnarna kommer tillbaka till Heleneborgsgatan en dag?

2 kommentarer:

  1. Utmärkta med förtätning där!
    Tantolunden skall man såvitt jag förstått inte ge sig på och det tror jag inte man vill heller.

    SvaraRadera
  2. Det blir väl ett litet krig om den där slabbiga parkeringsplatsen som jag plåtade imorse och lade ut i dagens inlägg. Är den park eller inte? På allvar tror jag inte att Tantos gröna backar ligger i skottfältet. Men vi har ett naturminne här på Heleneborgsgatan som hotas då och då.

    SvaraRadera