torsdag 2 oktober 2008

Hur gör sig McCain och Obama på nätet

Nu tänkte jag traska in på ett område som normalt handläggs av bloggaren Det progressiva USA, men jag hoppas han ursäktar detta tilltag. Jag läste ett inlägg i HuffPost om skillnaderna mellan Obamas och McCains insatser på nätet. Kärnan i det hela är att gubbstrutten har en gammalmodig och otvecklad sajt, medan den yngre kandidaten har en modern sajt som kan ge dynamiska effekter genom att dra med sig aktiva användare genom kopplingar till olika nätverk. När Obama-effekten sprids över ett antal nätverk kan den bli som en självförstärkande våg, en effekt som inte finns hos McCains sajt.

... the McCain web strategists are combining an outdated strategy of tight control with a woeful neglect of Web 2.0 tools. Their central campaign website has no external links to social networks like Facebook or MySpace. Photos aren't tagged for easy searching, are locked inside a Flash file with no deep links or tools for sharing, and cannot be commented on. The events page contains just four events inside an old-school calendar. Supporters looking to recruit friends are faced with an embarrassingly archaic email tool.

One click away, the Obama team continues to lead the most successful internet marketing campaign in history. Their strong foundation from 2007 continues to grow, based on an impressive central website and a brilliant social marketing campaign. The Obama Everywhere section links to over 3.2 million fans across Facebook, MySpace, BlackPlanet, and a dozen other social networking sites. All of these sites link to each other and back to the central hub, creating a powerful, viral, ever-growing web presence. They have the most-followed account on Twitter and 39,000 easily searchable tagged photos on Flickr. Events, blogs, fundraising pages, and an activities tracker all reside inside the custom-built social network. Comparing this network's thousands of locally-organized events to the McCain campaign's sparsely populated 1-way calendar is almost unfair.

The Obama campaign is embracing the web and fully leveraging the power of social networking. The McCain campaign is not, and they're paying the price.

The McCain campaign continues to drown in stunning negativity. A quick search in YouTube for the term "John McCain" yields an entire results page of McCain-bashing videos including: • McCain's You...
The McCain campaign continues to drown in stunning negativity. A quick search in YouTube for the term "John McCain" yields an entire results page of McCain-bashing videos including: • McCain's You...
När jag knäppte på McCains sajt började en film med Sarah Palin, och det var ju snudd på avskräckande. Men räcker Obamas större slagkraft på nätet?

Nätet är ju inte valmanskåren, och hur är det med folk som inte har så mycket kontakt med nätverk på nätet? Sist och slutligen blir det benägenheten att rösta som avgör. Om horder av icke uppkopplade gamlingar röstar, och dessutom röstar på McCain, medan mängder av ungdomar gillar Obama men struntar i att rösta - då spelar det kanske inte så stor roll hur bra Obama gör sig i cyberrymden. Det är rösterna i valbåset (eller hur man nu röstar) som avgör.

Sedan kan man fråga hur förhållandet mellan politik och teknik skall värderas. Ingen av de där gentlemännen är så kul om man ser till politikens innehåll. Möjligen är McCain roligare som förvirrad gamling i ett antal filmer på YouTube. Men bristen på "rolighet" kan knappast uppvägas av fiffig teknik. Det blir inte mindre bombande med Obama som president.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar