söndag 8 februari 2009
Märklin i konkurs
Märklin går i konkurs, meddelar DN. Efter 150 år lägger den tyska leksakstillverkaren näsan i vädret. Mest känd var man för modelltågen.
Egentligen rör det mig inte så mycket. Visserligen tillhörde jag den generation av små gossar som lekte med modelltåg, men jag hade Fleischmann. Däremot fanns det klasskamrater som hade Märklin. Enda skillnaden mellan de två märkena som jag minns är att Märklins spår hade banvall medan Fleischmann bara bestod av spår och slipers och därmed kanske verkade smidigare att bygga med.
Hur är det numera? Är de små gossarne intresserade av modelltåg? Jag minns några gånger under tidigt sextiotal när man kunde gå till Ostermans marmorhallar vid Stureplan och titta på enorma uppställningar med modelltåg av alla de sorter som åkte runt på otaliga spår genom fint utformade landskap. Det måste ha varit en första klassens ingenjörskonst att dra alla sladdar rätt där för att få tåg och växlar och signaler att fungera! Men gör man sådant idag? Det kanske är lika ute som frimärkssamlande?
Här är ett lok som jag nöp slumpvis från en märklinsida någonstans. Men mest imponerande var ändå de enorma amerikanska loken och deras enorma vagnar, i stil med det som är överst i det här inlägget.
Men när/om vi går in i en period där det sker viss återgång från väg- till spårtransporter, skulle inte det kunna medföra att små gossar åter sitter vid sina tågbanor och försöker köra tågen med maxfart genom kurvorna för nöjet att få se dem spåra ur?
Numera är det inte små gossar som sitter och kör sina modelltåg. Jag är 64 och lekte med Märklintåg när jag var liten och söt. Nu ämnar jag som pensionär återuppta mitt tågkörande. Synd på så rara ärtor om Märklin försvinner.
SvaraRaderaHa, det var väl vad jag tänkte mig!
SvaraRaderaMin far är 66 och har "lekt" med modelltåg i hela sitt liv. Det enda han önskade sig i julklapp var årsboken om just modelltåg :) Nu är det nog tyvärr mest tågsimulatorer på skärmen som är aktuellt för kommande generationer...
SvaraRaderaÅterigen, mina fördomar är inte fördomar, det är verkligen mest gamla farbröder som leker med tåg numera!
SvaraRaderaOch i England har man just kört premiärtur med ett nytillverkat ånglok! Kanske kan man kalla det modelljärnväg i fullskala?
SvaraRaderaJärnvägsnostalgin blommar nog lite varstans, men på detta område är engelsmännen ledande.
Jag är präktigt teknik-okunnig, men jag undrar om inte ångteknologin har mycket att ge? Inte bara för tåg, utan också för bilar. Har för mig att det fanns väl fungerande ångbilar i början av 1900-talet.
SvaraRaderaSedan är det ju utan tvekan så att de små gossarnes upplevelser kommer igen senare i livet när de skall bygga tåg, rymdraketer och annat.