Här är några av de viktigaste punkterna som Svensk Handel vill framhålla:
- E-handeln växer från 50 miljarder år 2015 till 192-288 miljarder och utgör 20-30 procent av handelns försäljning år 2025.
- Handeln blir internationellt konkurrensutsatt och utländska företags försäljning till svenska konsumenter ökar kraftfullt. Den utländska handeln uppgår till 48-96 miljarder kronor och utgör en andel av handeln på 5-10 procent och 25-33 procent av e-handeln år 2025.
- I sällanköpsvaruhandeln väntas 5 000-10 000 butiker stänga till och med år 2025 och antalet anställda sjunka med 20 000-40 000.
- Priser och marginaler sjunker i takt med att digitaliseringen möjliggör nya affärsmodeller.
- Handeln koncentreras till färre men större aktörer.
Den tekniska utvecklingen driver alltså på omvandlingen, tillsammans med de krav som kapitalet kräver vad det gäller förräntning. "Färre men större aktörer" är alltså den kapitalkoncentration som Marx skrev om. De stora kapitalen slår ut och ibland tar över de små. Koncentrationen gör att sjunkande priser och marginaler ofta kompenseras mer än väl genom större försäljningsvolymer. Och det blir fler och fler stora köpcentra som ser i stort sett likadana ut, med samma affärskedjor överallt. De små handlarna trängs ut. Den antagna kapitalistiska mångfalden har en tendens att förbytas i enfald i enlighet med sin inneboende logik.
Till slut elimineras helt kundens tolerans för att behöva surfa till 4 olika webbsidor för samma innehåll.
SvaraRaderaNär handel blivit infrastruktur så blir entreprenörsskap och uppfinning en akademisk karriär, där man ansöker om att få sina idéer eller produkter saluförda hos en institution.
1989 revs en mur och vi kapitulerade villkorslöst inför Sovjet, "Den enda vägens politik"!
Konkurrensens logiska slutpunkt är monopolet. Om monopolet har tillgång till våldsmakt så är slutpunkten monopolets diktatur.
SvaraRadera