Här kommer den andra delen av Ulf Modins artikel. Första delen finns här.
SOCIALISMEN – EN BLANDEKONOMI OCH EN EKONOMISK DEMOKRATI - del 2
Profitkvoten visar en fallande tendens, varför kapitalet söker efter
nya marknader. Det är därför man ger sig på välfärdssektorn och i
Sverige även skolorna, som har privatiseras. Vi får dock inte tillbaka
den gamla välfärdsstaten utan resultatet blir negationens negation av
denna.
Skolorna går tillbaka till det gamla gymnasiet och
berikas med de frukter som utvecklingen har frambringat sedan 1970. Att
behovsplanera en ekonomi och ett samhälle, där storbanker och
storföretag är förstatligade eller befinner sig i samhällelig ägo och
samtidigt lämna utrymme för en fri marknad och skapande människor är
emellertid inte lätt. Man gör upp en plan i medvetande om att
förutsättningarna kan rubbas, eftersom samhället är en dynamisk och
bångstyrig organism, som har föga gemensamt med ett mekano.
En
fungerande demokrati i både statliga, kommunala. församhälleligade,
kooperativa och privata företag minskar det privata ägandets betydelse,
vilket är nödvändigt för att produktionen skall kunna utvecklas. I
privata företag bör dock ägaren ha sista ordet. Internet har ökat
hastigheten i produktionen och samhället. Tempot blir så högt att ingen
orkar arbeta åtta timmar om dagen i fem dagar. Sex timmars arbetsdag
kan genast genomföras. Speciellt viktig är den för människor med
fysiskt påfrestande arbete. Den har på sina håll prövats i Sverige med
goda resultat, men stoppas ofta av marknadskrafternas beskyddare i
stat och kommun. Åttatimmarsdagen är ett verk av kämpande mänskor och
inte bestämd av någon gud. I dag är produktiviteten så oerhört mycket
högre än för 100 år sedan.
Alla måste på något sätt vara indragna i den samhälleliga produktionen
och/eller reproduktionen. Annars skapas ett parasitärt och vegeterande
skikt. Ett sådant finns redan. Eftersom de utvecklade kapitalistiska
länderna är så komplicerade utökas läroplikten med ett år. Någon ny
mänska skapas knappast, men eftersom människor utvecklar olika
egenskaper under skilda betingelser, kan man vänta sig att många
negativa beteenden minskar. Vi måste beakta egennyttan, inte förneka
den utan länka in den i banor som tjänar helheten. Det måste inses, att
en god gärning utförs av de flesta lättare om man på något sätt har
nytta av den själv. Om det ej respekteras, hamnar vi i en omöjlig
moralisk situation.
I det goda samhället är människor beroende
av varandra. Annars har vi nämligen en benägenhet att ta föga hänsyn.
En av statens viktigaste uppgifter blir att planera trygghetsgarantier
för medborgarna, samtidigt som mänskorna tillsammans beslutar om och
verkställer mycket av det som i dag handhas av den statliga och
kommunala byråkratin. Det nya samhället i den form vi föreställer oss
det blir dock knappast det sista systemet i historien, ty det utvecklas
vidare av sina inneboende motsättningar, tills mänskan inte längre
kan bo på jorden. Då har hon förmodligen befolkat rymden, varför hennes
historia torde existera så länge universum finns. Vad man kan ana är
emellertid, att de samhälleliga omvälvningarna blir mindre våldsamma än
på de antagonistiska klassamhällenas tid.
Två motsättningar i
det goda samhället, vilka vi redan kan skönja, är för det första den
mellan samhällsnyttan och egennyttan och för det andra motsättningen
mellan plan och marknad, vilka, liksom konkurrensen, driver
utvecklingen framåt. Någon planekonomi som rationellt utvecklas steg
för steg är inte att tänka på, eftersom individens såväl som samhällets
utveckling sker språngvis. Det beror på hjärnans sätt att fungera.
Mänskan är en sociobiologisk varelse och hennes medvetande utvecklas ej
steg för steg utan språngvis i ett samspel mellan en biologisk faktor
och en social miljöfaktor. Hjärnan och samhället utvecklas på så sätt
att vårt medvetande tar språng. Det var ett sådant kollektivt språng
som västvärlden tog 1968. Ett samhälle består av mänskor i olika
relationer till varandra. Vi får leva med att vara både rationella och
irrationella, även om de finns som är mer rationella än andra. I
”realsocialismen” försökte ledningen förneka dialektiken, och vi såg
resultatet. Någonting bör vi ha lärt av historien.
Det
politiska systemet bygger på maktdelning samt allmän och lika rösträtt.
Marx talade aldrig om att krossa kapitalismen utan om att upphäva
den. Socialismen blir negationens negation av den statsmonopolitiska
kapitalismen. Sovjetunionen var den totala negationen av kapitalismen
och den liberala demokratin. Därför föll den. Marx ville inte skriva
recept för morgondagens kök, men nu är hans morgondag både en möjlighet
och en nödvändighet. Vi är tvungna att åtminstone diskutera
ingredienserna, eftersom vi måste ha en klar uppfattning om vad vi
kämpar för. Man kan inte vara mot någonting, såvida man inte har något
alternativ.
Hur det politiska systemet kommer att se ut och
strategin för det klarnar först under kampens gång. Något sådant kan
bara utvecklas gemensamt av unga och gamla, eftersom de gamla har
erfarenheten och de unga besitter kunskapen om det nya som rör sig i
tiden. Den konfederation som skisseras kan ha framtiden för sig.
Höger och vänsterkrafter (humanister) finns i alla partier. Därför
spricker de. Dagens liberalism är en högerideologi, Högern är numera
liberal. Den brukar kalla sig mitten. Edmund Burkes tänkande (den
intelligenta konservatismen) kan inte längre brukas för att legitimera
finanskapitalismen. Seriösa konservativa förenar sig med vänstern. Vi
tänker globalt men handlar lokalt och gräver där vi står.
THREE IMPORTANT RIGHTS
SvaraRadera1-» DEMOGRAPHY AND SEPARATISM-50-50
The right to survival of indigenous identities: see the blog "50-SEPARATISM-50." [in English]
.
The separatists-50-50 doesn't seek pretexts to deny the Right to survival of others one... the separatists-50-50 only claim the Right to survival of Indigenous Identities (read: the 'globalization-lovers' must respect the rights of others one... and vice versa!)
.
.
.
.
P.S.
2-» The right to Mono-parenthood in Traditionally Monogamous Societies: see the blog « http://thesextaboo.wordpress.com/ » {The Origin Of Sex-Taboo}. [in English]
.
3-» The right to veto who pays (the taxpayer) - Semi-Direct Democracy: see the blog « http://fimcidadaniainfantil.blogspot.pt/ » {Fim-da-Cidadania-Infantil}. [in Portuguese]