Detta är näst sista delen av Ulf Modins minne från skola och lärare:
CARL KAVALEFF - LÄRARE OCH PERSONLIGHET I NORRA LATIN
På samma sätt som vi analyserade romaner, gick vi igenom dramer.
CARL KAVALEFF - LÄRARE OCH PERSONLIGHET I NORRA LATIN
På samma sätt som vi analyserade romaner, gick vi igenom dramer.
Skönlitteratur läser man
inte minst för att lära sig något om mänskor. I goda romaner
finns mänskobeskrivningar, som antingen grundar sig på verkligheten
eller på ett mänskoideal. Kavaleff var mycket noga med att inpränta
i oss att mänskor är mycket invecklade varelser, som i sig rymmer
en blandning av goda och onda egenskaper. Han sade därför, att
mänskor är "grå", det vill säga äger både goda och
onda egenskaper, men också att det finns de som står högre än
andra och de som står lägre än de flesta. De som är ädlare
benämnde han "ljusgrå" och de som stod lägre än de
flesta "mörkgrå". Dock finns enligt honom inga mänskor
som är helt onda eller helt goda, det vill säga "svarta"
eller "vita". Denna tanke hade han utvecklat i unga år, ty
den presenteras redan i hans första novellsamling, där det heter:
"Man får inte döma någon utan att se till hennes goda sidor
först. Det händer ibland att de uppväger de dåliga, ja - att de
överväger. Och ingen är så dålig, att han inte har någon god
sida att tala om. Alla har sin uppgift att fylla och envar har rätt
att leva."
Knappast någon av
Kavaleffs elever studerar i dag ett skönlitterärt verk lika
ingående som vi fick göra under skoltiden. Hans analytiska metod
bär vi dock med oss, och den sätter mer eller mindre sin prägel på
vår bedömning av vad vi läser.
I sin historieundervisning
betonade Carl Kavaleff nödvändigheten av, att vi lärde oss
analysera en epok eller en händelse i förhållande till vad som gav
upphov till den och vad den ledde till. Det är sannolikt han som har
fått mig att inse, att en mänska bör sträva efter att leva
samtidigt i nuet, historien och framtiden, eftersom hon annars blir
ett rö för vinden. I vilket fall är det han som lärt mig, att man
vid en analys av ett samhälleligt problem inte skall studera
antingen likheter eller olikheter utan likheter och olikheter.
Formen för undervisningen var resonemanget om historiska processer.
"Kalle" betonade vikten av att analysera orsaker, som han
indelade i primära, bidragande och utlösande. Primära faktorer
var för honom i regel de ekonomiska. Det var de som betingade
utvecklingen. En bidragande orsak till franska revolutionen var
Missisippikompaniets fall, det vill säga en händelse som
diskrediterade makten, och den utlösande faktorn till det första
världskriget var attentatet mot ärkehertig Ferdinand i Sarajevo.
Den elev som började frossa i historiska detaljer brukade få på
skallen. Sådant var nämligen oväsentligt för historieförståelsen.
Historielektionerna
inleddes ofta med diskussioner om det politiska läget. I allmänhet
handlade de om den världspolitiska situationen. Vi fick då
praktiskt tillämpa vår analytiska förmåga på ett aktuellt
problem. Om någon elev framförde en begåvad synpunkt, log
Kavaleff och nickade gillande. Det andra viktiga momentet blev de
följder som en händelse gav upphov till. Vidare byggde han
undervisningen på ett hegelianskt resonemang om teser som ger upphov
till antiteser, och resultatet av motsättningen blir en syntes, som
förvandlas till en ny tes. På detta sätt drivs utvecklingen enligt
Carl Kavaleff framåt. Ett annat hegelianskt resonemang, som han
tillämpade, är vad som kallas negationens negation. För honom var
exempelvis renässansen fortsättningen på antiken på ett högre
plan, det vill säga negationens negation av antiken, som åtföljdes
av en intellektuell nedgång under medeltiden, negationen. En ny epok
tar aldrig sin utgångspunkt i den närmast förgående utan i
perioden dessförinnan, samtidigt som den i sig upptar det värdefulla
som skapats under den negerade epoken. Detta var en central tes i
hans historiefilosofi. Kavaleff förklarade ibland en social krafts
nederlag med orden "tiden var mogen men ännu inte mogen".
Exempelvis hussiternas och de tyska böndernas nederlag mot
feodalherrarna förklarade han på detta sätt. 1789 var däremot
"tiden mogen". Det faktum att Kavaleff fann dialektiken så
intressant, att den för honom tjänade som ryggrad i hans
historiefiolosiska tänkande var antagligen en följd av hans djupa
musikalitet och sinne för poesi. Ett genomgående drag hos mänskor
som tänker i samma eller liknande banor som som vår lärare är
nämligen deras musikalitet, inte minst deras rytmkänsla. Mänskor
som analyserar litteratur, historia och samhälle med hjälp av en
fysikalisk och aristoteliansk logisk metod brukar vara tämligen
omusikaliska och sakna sinne för lyrik.
Den vid denna tid i
historieundervisningen vanliga betoningen av ett händelseförlopp,
hur någonting skedde, intresserade inte Kavaleff, eftersom
förståelsen av processer för honom var det centrala. Mänskor,
personlighetens roll och slumpen fanns med i diskussionen, men det
var de faktorer som främst påverkade händelseförloppet vi skulle
inrikta oss på; eller snarare skulle vi se hur alla faktorer hängde
ihop och förhöll sig till varandra. Man skulle känna till ett
händelseförlopp, men i diskussionen behandlades främst orsak och
verkan. Historien var enligt Kavaleff determinerad men inte
predeterminerad, förutbestämd, ty hans historiesyn var inte
mekanisk, men determinationen, orsak och verkan, kommer man aldrig
ifrån.
Kavaleff lärde oss
exempelvis, att ett lands expansion ofta berodde på de omgivande
staternas svaghet, på nya geografiska förhållanden, eller
vetenskapens och teknikens framåtskridande. Englands stormaktstid
var således en följd av, att handelsvägarna förändrades, den
industriella revolutionen i samma land ett resultat av en ekonomisk
och social process som för att kunna fortsätta tvingade fram
uppfinningen av ångmaskinen, och terrorbalansen var till stor del en
följd av kärnfysikens utveckling. När Sverige expanderade, berodde
det främst på de omgivande staternas svaghet, och när vårt land
förlorade sin stormaktsställning, var det en följd av att våra
grannar återvunnit sin styrka. Ett exempel på hans klarsyn om det
rimliga i en framställning, i vilket hans praktiska slutsatser av
sina kunskaper om den tekniska utvecklingen bildar poängen, var hans
berättelse om en ung dam i Franska skolan, vilken skrev om
motsättningarna mellan Danmark och Sverige under Kalmarunionen.
Flickan analyserade hyggligt de ekonomiska skillnaderna i Danmarks
och Sveriges näringsliv, men dabbade sig när hon skrev att Sveriges
järnmalmsexport blev lidande under unionstiden. "Mina herrar",
kommenterade Kavaleff. "Jag skulle vilja se det fartyg på den
tiden som skulle frakta järnmalm. Det blev nog snart en ubåt."
Vår lärare hade dessutom
en förmåga att förklara orsakerna till ett skeende eller en
persons tänkande visuellt. När vi läste om korstågen, sporde han
klassen, varför just Jerusalem blev korsfararnas mål. Ingen
svarade. Då tog Kavaleff pekpinnen och lade den först i en riktning
på kartan över området bakom östra Medelhavet och sedan i en
annan. "Här", förklarade han, "gick handelslederna,
och här ligger Jerusalem." Samma metod använde han för att
förklara Arvid Horns politik. "Varför", frågade
Kavaleff, "förde Horn den politik han gjorde?" Ingen kunde
svara på spörsmålet. "Jo", sade Kavaleff och lade
pekpinnen över sydöstra Finland. "Här föddes Arvid Horn, och
här växte han upp. Här ligger Sverige", fortsatte han pekande
på den västra rikshalvan, "och här ligger Ryssland" sade
han, och lade pekpinnen över nordvästra Ryssland". Frågan om
varför korsfararna drog till Jerusalem och varför Arvid Horn förde
den politik han gjorde ,blev för oss på någon minut klar som
korvspad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar