Det finns många saker att tänka på i det här sammanhanget, bland annat: vad händer när en järnväg dras genom områden där samer idkar renskötsel? Det är ämnet som inleder en lång artikel på Pål Steigans blogg, Den usynlige reindrifta.Värd att läsa för den som intresserar sig för den här sortens frågor - vad det svenska storsamhället gör i svenska delen av samelandet exempelvis.
Jo, artikeln är på norska, men jag tycker inte att det är så knepigt att läsa den. Måste bara slå upp ett ord, nämligen sau. Det betyder 'får' (bää, alltså).
Det här är möjligen det första konstnärliga försöket att avbilda en ren, från 1555. Man kan utgå från att konstnären aldrig sett en levande ren. Tre horn? |
Har inte ännu hunnit läsa norska bloggartikeln men skulle ändâ vela dela med mig tvâ dikter av Paulus Utsi, som imponerat mycket pâ mig:
SvaraRaderaSARGAT ÄR RENENS LAND
I bitar är renens land
skogar, höjder sönderslitna
Vägar skär sâr i markerna
Träden, lavens skydd
har huggits ned
Renen har förlorat sitt naturstrâk
andas okänd lukt
följer ej längre naturens färdväg
STRANDLÖS STRAND - ur Relikter frân en svunnen tid
Jag förstâr ingenting
Själen är nedtryckt
Se dig omkring!
Hela boplatser är borta
Främlingar har dränkt dem
Deras behov är gränslöst
Stâr vid en strand
En strandlös strand
Se dig omkring!
Gamla stränder finns inte mer
Främlingar har tagit dem
Deras behov är gränslöst
Jag ser människors kamp
I det öppna vattnets storm
Se dig omkring!
Den rätt som var vâr finns inte mer
Främlingar har tagit den
Deras behov är gränslöst
De som gick före oss
Var ett uthâlligt släkte
Se dig omkring!
Främlingar kränker oss
Deras behov är gränslöst
Ja, som någon sa (om jag minns rätt): I Lappland är det Vattenfall som är lagen.
SvaraRaderaDet är ju inte ens "vildmark" däruppe, det kan snarare kallas kulturmarker som är mycket äldre, men annorlunda utnyttjade, än här söderut i Sverige. Tack för dikterna.