China's ice-class cargo ship "Tian En" crosses Bering Strait into "Polar Silk Road" to deliver wind power equipment to France, the Netherlands and Sweden https://t.co/9D59khtqmd pic.twitter.com/CDg3f0ym0b— China Xinhua News (@XHNews) 17 augusti 2018
Det finns några olika aspekter på det här. Av kartan framgår att sjörutten mellan Kina och Europa är kortare norr om Ryssland än om båtarna skall gå söder om Asien, genom Suezkanalen och Medelhavet. I dagens läge är dessutom rutten genom Ishavet vänligare än i Indiska oceanen där möjligen fiender som USA och Indien kan ställa till besvär. Antagligen kan is vara värsta problemet för "sidenvägen" i norr.
För att Kina har monopol på sällsynta jorsartsmetaller som ingår i högeffektiva lågviktsgeneratorer. Det var ett tag det ansågs vara "brist", det satsades på stora projekt i europa och USA, priser rusade, projekten hade glada dagar. Sedan drog kineserna pluggen och bristen försvann projekten gick i stöpet och företag fick omorganisera sig mot annat.
SvaraRaderaKina bestämmer priset på allt du kan köpa, de bestämmer vad som kan produceras här respektive hos dem.
Men vissa yrar fortfarande om fri marknad som nån mentalpatients ticka
Dags för spekulanterna att köpa kinesiska aktier alltså? De måste ju alltid stå på plus om kinesiska företag kontrollerar rubbet.
SvaraRaderaUndrar om "fri" och "marknad" går helt ihop förresten, om man är filosofisk? "Marknad" måste ju inbegripa en del regler för att kunna fungera, och då är den inte helt fri längre.