måndag 3 januari 2011

Snabbtåg


Det här inlägget anknyter faktiskt en del till vad jag skrev om igår: hur Tredje världen avancerar medan de gamla industriländerna sjunker tillbaka efter några hundra år av dominans. Man kan undra hur länge begreppet Tredje världen ens är relevant om det skall fortsätta så här? Svenskan skriver om kinesernas pigga satsningar på snabbtåg. På sina håll orsakar detta upprörda känslor när kineserna dessutom vill exportera, snabbtågstillverkare i andra länder känner sig blåsta och ropar om teknikstöld. Men skulle det ha blivit någon industriell revolution om patent och förbud låst in alla uppfinningar och förbättringar? Går vi tillbaka några årtionden var det väl japanerna som anklagades för att knycka idéer, men det verkar glömt idag.

På tal om teknikstöld: den första ångmaskinen i Sverige var i drift redan i slutet av 1720-talet i Dannemoragruvorna för att pumpa upp vatten. Den var en följd av industrispionage som en Mårten Triewald bedrev i England. Men maskinen gick inte så många år, svenskarna var inte kompetenta nog att ta hand om denna då färska teknik. Det dröjde bortåt hundra år innan ångmaskinen blev en stor artikel här.

En beskrivning över Triewalds Eld - och Luftmachin kan man hitta på nätet någonstans

Kineserna påstår sig dock ha inte bara övertagit, utan vidareutvecklat, snabbtågstekniken till nya höjder. Ett land som borde ha stora förutsättningar att bygga långa och snabba järnvägslinjer är USA, men enligt rapporter så möter Obamas planer på det mothugg. Kanske typiskt för ett land som nyss var på topp av vågen, som jag skrev om igår, men som nu med rasande fart rutschar utför och verkar sakna förmåga att ta beslut för att hejda fallet. Fast i Europa och Turkiet finns eller planeras en hel del snabb-banor, så man kanske inte skall ge upp hoppet helt om Den Gamla Världen.

6 kommentarer:

  1. Vi ser det omigen, hur fri företagsamhet, konkurrens och hemlighetsmakeri, samt passiva regeringar, inte befordrar framsteg och utveckling. Ytterligare ett bevis alltså, för att neoliberalismen är totalt misslyckad.

    SvaraRadera
  2. Men för Kinas och andra uppåtsträvande staters del, å andra sidan, kan man inte bara tala om "fri företagsamhet, konkurrens och hemlighetsmakeri, samt passiva regeringar". De följer inte allt i regelboken, och därför går de framåt.

    SvaraRadera
  3. USA har förstås potential för snabbtåg när det gäller speciellt östkusten, transkontinentalt blir det länga sträckor där det inte bor så mycket folk, de flest bor ju vid kusterna. Men flyget är väl fortfarande så pass billigt att det är svårt att konkurrera.

    Som sagt det finns inte lite som den nyliberala kontrarevolutionen ställt till med här i form av stagnation och försämringar för folkflertalet. I stället för att använda den ständigt ökande kunskapen till att bygga bättre samhällen skulle de få i sin outsinliga girighet ha mer på de mångas bekostnad.

    SvaraRadera
  4. En marxist skulle månne betrakta den alltmer parasitära och opraktiska kapitalismen som ett tecken på att passningen mellan produktivkrafter och produktionsförhållanden helt håller på att gå över styr.

    SvaraRadera
  5. Kunskapen är det som genererar tillväxt, dvs att vi lättare kan tillfredsställa de behov som finns. I nyliberalernas förvridna verklighetsuppfattning är det rövarbaronernas ”godhet” och ”entreprenörskap” som skapar tillväxt. Maudisterna och de nya Kd-isterna med diverse regeringsföreträdare är skrämmande exempel på denna simplistiska verklighetsuppfattning som nu råder här i landet och som högersossarna gjort till sin.

    Man kan förstås ha förståelse för att de som utvecklat olika saker vill värna sina möjligheter att slå mynt av detta men hade det historiskt varit vattentäta skydd av immateriella rättigheter hade världen inte alls utvecklats som den gjort. Även inom Europa finns det otaliga exempel på industriella ”kunskapsstölder”.

    För mänskligheten som helhet är det förstås bara bra om kunskap sprids. Det stora hindret för oss och de arma amerikanerna för att göra dessa samhällen bättre är den förvridna verklighetsuppfattning som de nyliberal högerdårarna sprider som sanningar.


    För de fyra stora traditionella tågtillverkarna verkar förändringen ha skett överraskande snabbt. Tyska Siemens, franska Alstom, kanadensiska Bombardier och japanska Kawasaki ¬Heavy Industries har plötsligt upptäckt att de kinesiska tillverkare de samarbetat med blivit farliga konkurrenter.

    No shit Sherlock, hur trodde de det skulle gå, att kineserna är väsäntligt annorlunda godare och servila än de själva är.

    De beramade Vallonerna är väl iofs ett exempel på ”kunskapsstöld”, det är frågan om det hade gått idag då hade man nog bättre skyddat den kunskapen med immateriella rättigheter, det hade aldrig släppts fritt till dessa smeder. Tetrapak stal kunskap från ett amerikanskt förpackningsföretag, man hade problem med att plastbelägga kartongen, en Tetrapak ingenjör med fotografiskt minne var på besök i den amerikanska fabriken och noterade hur de hade arrangerat valsarna som förde samman papperet och lastfolien, gick tillbaks till hotellet kunde teckna ner detta exakt. Den amerikanske fabriksägaren var sen ett år senare på besök hos Tetrapak och blev ganska upprörd när han såg att deras maskiner var kopior hans.

    SvaraRadera
  6. Intressant det där om tetrapaken - en världsindustri som gjorde några personer rika genom att faktiskt något handfast blev producerat.

    Men för några årtionden sedan gled makten i industrierna över från ingenjörer (som ju inte var geniala alla dagar de heller) till ekonomer med förmodligen ännu mindre insikt i "hårdvaran". Jag vet inte hur stor erfarenhet av sådan praktisk verksamhet som finns hos dagens Mauderater, KD-are och andra, men rent generellt är det svårt att få någon känsla av de här människorna kan prata om industri och andra mer handfasta näringar som något som de själva känner till. Saknas kunskaperna kan de lätt bli offer för de väloljade och glappkäftade skojarna inom spekulationssektorn. Som liberaler tror de väl att allt blir bäst bara det lämnas vind för våg. Men om dessa människor tillåts fortsätta att härja så kommer säkert kineserna att köra över oss.

    SvaraRadera