måndag 16 juli 2018

Det är alltid läge att bränna en bil

Hittade just denna kommentar till de kravaller som utbröt när Frankrike kickat in sista vinnarmålet i VM:

Jag gör en fri översättning:

Sociologi om "unga" som kommer från "utanförskapsområden":
vrede      glädje
tristess    seger i världskuppen

Vad skall man säga? - För den sanne kravallartisten är varje dag en möjlighet! Det finns alltid en ursäkt för att tutta på en bil eller slå in lite skyltfönster.

Undrar om det är barnbarnen till de algerier som kom till Frankrike på 1950-1960-talet som arbetsinvandrare som nu är i gång? Notera den algeriska flaggan bredvid den franska. Det är svårt att komma ifrån det koloniala arvet.

10 kommentarer:

Pierre Gilly sa...

I Montreal bränner inte algerier-ättlingar några bilar. De är mer medelklass där och så tar man seden dit man kommer...

Björn Nilsson sa...

En marxist kanske skulle påpeka att man måste tillverka bilarna innan de bränns upp. Och första steget togs av nordafrikanska bilarbetare i Frankrike. Sedan dess har ju botten gått ur arbetarklassen av den äldre typen, och mängder av dessa arbetares avkomlingar har dåliga framtidsutsikter, och inga perspektiv hur problemen kan lösas. Men man kan ju alltid sabba lite grejor! - Detta kan ju vara åtminstone en delförklaring till vad som händer i Frankrike. Det var ju kravaller nyligen för att en polis misstänks ha skjutit en afrikan utan rimlig anledning, och den historien är väl inte avslutad ännu. Speciellt som det brukar vara svårt i de flesta länder att få poliser fällda för övervåld.

Johanna sa...

Vem säger och var... att det är algerier-ättlingar som ställt till kravaller i Frankrike efter VM-segern nu...? Inte en enda svensk, engelsk eller fransk tidning jag hittills hittat på nätet bekräftar denna version.
På 1:a maj var det också kravaller i Paris och då var det "Black blocks" som tycktes ligga bakom dessa... se https://www.dn.se/nyheter/varlden/kravaller-i-paris-pa-forsta-maj/
Och vad gäller invandrade "arbetares avkomlingar", så kan man också se till de positiva exempel som finns ibland dem och inte bara automatiskt anta att de flesta bara drömmer om att "sabba saker".
Se t.ex. Sveriges radios artikel om Mbappé, vars föräldrar är från Kamerun och Algeriet. Han skänker nu bort sin 4,5 miljoner stora guldbonus frân VM-segern till välgörenhet.
För att nu inte tala om alla andra positiva invandrare söderifrån eller från f.d. kolonier och som tar seden dit de kommer, som Pierre Gilly skriver.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=6999960

Pierre Gilly sa...

Det bränns runt 40 000 bilar om året i Frankrike, och fotbollsvm är bara ett av många tillfällen.. De flesta bränder sker i kvarter med hög arbetslöshet där folk är relativt outbildade. Polisen varken får eller behöver bedriva någon etnisk statistik över brottslighet. Johanna har helt rätt i att det går bra för många med nordafrikansk och afrikansk bakgrund. Men en hel del har fastnat i jobbiga förorter.

Det finns undantag, som min farmors rika lillasyster. Jag vet inte om hon bränt bilar men hon har repat lacken på många bilar som stått parkerade på trottoaren.

Jag noterar att även svenskar ibland börjar bete sig franskt när de får franska chefer. När pendeltrafiken i Stockholm togs över av ett franskt företag och ville dra in på konduktörernas rätt att gå på muggen gick de ut i vild strejk precis som ofta sker i Frankrike. I den mån bilbränder är ett kulturellt utttryck för sociala problem handlar det nog om den franska kulturen.

Johanna sa...

Tack för kommentaren med information, Pierre Gilly. Jag vet att bilar bränns i Frankrike och dâ oftast i kvarter med hög arbetslöshet och noterar nu att det är sâ mânga som runt 40000 per âr samt att polisen varken fâr eller behöver bedriva etnisk statistik över brottslighet.

Min frâga var och är fortfarande varifrân man dâ fâtt information om att det nu enbart skulle vara algerie-ättlingar som legat bakom de vâldsamma händelserna efter franska VM-fotbolls-vinsten, speciellt som det numera finns mycket missnöje runtom i landet och dâ inte bara i förorter eller hos en eller annan speciell "ursprungs-grupp".

Kitsuné-teckningen som används som illustration till händelserna här i bloggen är ju i sig själv inget direkt bevis för vad som hänt. Jag ser dock att en Eric Martin använt sig av samma bild i NDF - Nouvelles de France - av den 16 juli 2018 och detta utan egna kommentarer, och att en del "europeisk-national-identitära rörelser" ocksâ använder den.
Och att vâldsamma aktioner och attityder nu sprids vidare pâ olika nivâer ocksâ i Sverige, det är ju sorgligt. Men vâldsamt ökande globalisering alt. ökad vâldsam globalisering kan ju fâ mänskor litet varstans, och svenskar inkluderade, att ocksâ reagera vâldsamt när de pressas för mycket. Tiden är vàl förbi när man proklamerade "En Svensk Tiger"...

Björn Nilsson sa...

Egentligen för varmt för att grunna över detta. Men algeriska flaggor lär ha förekommit i en kravallfilm jag inte sett. Undrar om någon pekat ut enbart algerier, däremot kan de ju fungera som samlingsbeteckning för kravallmakare av icke-fransk bakgrund. De kanske är en tacksam grupp att peka på i och med att de sticker ut på flera sätt. Islam, kriminalitet, utanförskap, Algerietkriget, exempelvis. En del av bakgrunden finns i den franska kolonialpolitiken. Kolonialism lockar inte alltid fram de bästa egenskaperna vare sig hos kolonisatörer eller kolonialfolk.

Sedan kan ju 40000 bilbränder bero av X antal försäkringsbedragare och Y antal ligister med varierande motiv. Även om det nu är stort i Frankrike verkar sådant pågå på annat håll (även i Sverige) utan direkt inverkan från fransoserna. Ligisterna här tror väl snarare att de är i något USA-ghetto. Vad det gäller de som påstår sig ha en agenda finns alltid orsak att vara misstänksam mot vad "Svarta blocket" och liknande destruktiva grupper hittar på i sina teatraliska gatuupptåg. Är de dumma på riktigt, eller arbetar medvetet för att motivera hårdare repression?

Det mesta bilbrännarna kan orsaka i politiken är väl att högerpolitikerna lättare kan samla stöd bland befolkningen för "hårda tag", vad det nu kan innebära. Gamle père le Pen lär ju ha tillämpat sådana i Algeriet på sin tid. En del av det onda koloniala arvet.

Johanna sa...

Tack för svar, även om det är mycket varmt.
Kanske var det för varmt för Tetsuné-tecknaren ocksâ och de som använder hans bild
för att peka ut "algerier" som ansvariga för kravallerna som följde pâ firandet av det franska VM-guldet och hemkomsten av vinnarlaget, när det hittills inte tycks finnas officiell bekräftelse pâ detta...

I övrigt kan man ju undra vad bilbrännare, svarta block, andra destruktiva grupper har för syfte med sina aktioner, men nog verkar det som om det ger hârdare repression och ökade populistiska reaktioner.

Apropâ bilbränder och nuvarande samhällsutveckling, sâ skämtar en läsare pâ en fransyskas Kitsuné-blogginlägg med att det kanske är bilfabrikanter som ligger bakom dessa...

Pierre Gilly sa...

Vår känsla för rättvisa har en biologisk grund. Vi är beroende av att kunna samarbeta för att överleva, och samarbetet fungerar inte om en del är för egoistiska. Primatforskare har experimenterat där de lärt apor att handla snask med polletter. När de börjar behandla aporna olika – till exempel ge russin som apor tycker bättre om än äpplen till vissa av dem utan att ens ta betalt – då bli de apor som måste betala för äpplen så arga att de kastar sina polletter och struntar i äpplena. Det är irrationellt ur ekonomens perspektiv men rent evolutionärt finns det en logik. Jag tror det är precis samma mekanism som får förortsungar att kasta sten på brandkåren och bränna upp grannens bil.

Anonym sa...

I Sverige kan vi konstatera att de tusentals bilbränderna till största delen begås i utanförskapsområdena. Säkert är det många försäkringsbedrägerier bakom men man har också bränt bilar för att avleda polisen från knarkligorna som härjar. Kanske samma i Frankrike?

Benny

Björn Nilsson sa...

Primatforskningen har väl utvecklats en del. Å ena sidan finner man altruism, i allmänhet inom det som uppfattas som den egna gruppen. Vad det gäller andra grupper kan altruismen kopplas bort, i synnerhet om de med rätt eller orätt uppfattas som hotfulla eller otrevliga på något annat sätt. Sedan finns det en mindre men talför grupp människor (väl mest i de gamla industriländerna, antar jag) som kopplar bort all kritik även när problem kan uppfattas med personer som kommer utifrån.

En och annan bilbrand i Sverige beror ju av att det är en flyktbil från något brott som bränns upp för att försvåra för polisen. Men jag tror att det är en mindre del jämfört med ligism och försäkringsbedrägerier.